Algemene voorwaarden opstellen

“Ga je akkoord met deze voorwaarden?” Wees eerlijk, de meeste algemene voorwaarden die je voor je kiezen krijgt als consument scroll je door zonder te lezen. Grote lappen tekst vol juridisch gezwets. Toch is het als ondernemer belangrijk dat er zulke voorwaarden zijn. Waarom leggen we uit in dit artikel en ook hoe je die voorwaarden zelf opstelt.

Wat zijn die algemene voorwaarden eigenlijk? #

Het zijn de regels en afspraken die gelden als jij en een klant of opdrachtgever een contract afsluiten met elkaar. Bijvoorbeeld, de levering van een product, een dienst of betalingen en de garantie van een product of dienst. Hiermee verklein je de risico’s voor jou als ondernemer.

Wat staat er in de algemene voorwaarden? #

De inhoud van de algemene voorwaarden verschilt per bedrijf. In elke branche en markt gelden weer andere regels. Over het algemeen kan je de volgende voorwaarden meenemen:

  • Betalingstermijn
    Wettelijk is bepaald dat de betalingstermijn 30 dagen is. Wil je de termijn korter of langer maken? Dan zet je dit in je voorwaarden.
  • Garantie
    Ook de garantie is wettelijk bepaald. Dat kan je niet beperken. Maar je kan wel extra garantie toevoegen aan je producten of diensten. Of hoe lang de garantie duurt.
  • Aansprakelijkheid
    Bij schade door uitvoering van je diensten kan je aansprakelijk worden gesteld. Aansprakelijkheid kan je niet uitsluiten, maar je kan het wel beperken, zodat jij als ondernemer minder risico loopt.
  • Leveringsvoorwaarden
    Deze voorwaarden hebben alles te maken met de levering van de producten of diensten die jij aanbiedt. Hierin staat alles over levertijd, annulering, transport en bezorgkosten. Ook voorwaarden voor internationale verzendingen (opent in nieuw tabblad) zet je hierin.
  • Eigendomsvoorbehoud
    Wanneer is het product van jou? En wanneer is het product van je klant? Die termijnen en voorwaarden zet je in dit gedeelte van je algemene voorwaarden.
  • Overmacht
    Als ondernemer ben jij verantwoordelijk voor de schade aan je klant. Maar je kan beroep doen op overmacht. Bijvoorbeeld als je je producten niet kan leveren door oorlog of een ramp.

Algemene voorwaarden opstellen #

Zoals je misschien verwacht, is het opstellen van de algemene voorwaarden niet even gedaan. Er zijn gelukkig genoeg opties om de voorwaarden snel op papier te krijgen.

Zelf voorwaarden opstellen #

Op je eigen houtje de voorwaarden opstellen is een flinke klus. Als advies geldt: vind het wiel niet opnieuw uit. Online zijn er veel voorbeelden te vinden die je kan gebruiken als leidraad voor je eigen algemene voorwaarden. Uiteraard moet je ze wel specificeren voor je eigen bedrijf. Bij algemene voorwaarden kunnen auteursrechten gelden. Neem dus niet iets klakkeloos over.

Als je de voorwaarden klaar hebt, is het verstandig om deze te laten controleren door een juridisch adviseur. De adviseur kan kijken of de voorwaarden wel rechtsgeldig zijn. Daarnaast checkt de adviseur of alle voorwaarden wel van toepassing zijn op jouw bedrijf of dat er voorwaarden missen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Voorwaarden laten opstellen #

Je kan er ook voor kiezen om de algemene voorwaarden te laten opstellen door een jurist. Uiteraard zijn hier wel kosten aan verbonden, maar zo weet je zeker dat alles klopt en mis je geen onderwerpen die van toepassing zijn op jouw bedrijf.

Voorwaarden van de branche #

Het is verstandig om eens te kijken naar de voorwaarden van brancheorganisaties. Misschien passen deze wel goed bij jouw bedrijf. Sterker nog, sommige brancheorganisaties verplichten het gebruik van de algemene voorwaarden. Als autogarage kan je eenvoudig de voorwaarden van BOVAG overnemen. Of als webshop de voorwaarden die zijn opgesteld door Thuiswinkel.org. Laat ze wel altijd checken door een juridisch adviseur.

Je voorwaarden aanpassen #

Je moet je voorwaarden aanpassen, omdat er iets is veranderd. Bijvoorbeeld in de wetgeving. Als je je voorwaarden hebt aangepast, kan je de nieuwe voorwaarden gewoon meenemen naar nieuwe klanten. Bestaande klanten moet je op de hoogte stellen, bijvoorbeeld wanneer ze een nieuwe order plaatsen. Bij lopende opdrachten gelden de voorwaarden die zijn opgesteld toen de opdracht was getekend.

Je algemene voorwaarden opstellen is misschien niet het leukste klusje wat er is, maar het is wel erg belangrijk. Niet alleen voor je klant, maar ook voor jou. Neem er dus goed de tijd voor en laat je helpen wanneer dat nodig is. Dat gaat jou veel hoofdpijn schelen!

Ook bekijken: Charlotte Meindersma over algemene voorwaarden | Moneybird Tea-time

Verder lezen?

Misschien vind je dit ook interessant.