- Boekhoudbegrippen
- Leestijd: 4 minuten
Jaarrekening
Het einde van het jaar is een goed moment om je zaken op een rijtje te zetten. Als ondernemer wil je weten wat voor een jaar je financieel achter de rug hebt. Een jaarrekening helpt je daarbij goed op weg. Maar wat staat er op een jaarrekening? Hoe maak je een jaarrekening? En heb je überhaupt wel een jaarrekening nodig? Dat en meer leggen we uit in dit artikel.
Wat is een jaarrekening? #
Laten we maar gelijk beginnen met het begrip jaarrekening. Een jaarrekening is een eindverslag over de financiële zaken van je bedrijf over het betreffende jaar. Handig, want zo krijg je inzicht in hoe je bedrijf er per jaar voor staat. Niet alleen inzicht voor jou, want je jaarrekening kan je ook delen met externen, zoals investeerders en de bank.
Is een jaarrekening verplicht? #
Een jaarrekening opmaken is alleen verplicht voor ondernemingen die een rechtsvorm met een rechtspersoonlijkheid hebben. Dat zijn de volgende vormen:
- Besloten vennootschap (BV)
- Naamloze vennootschap (NV)
- Stichting
- Vereniging
- Coöperaties
Is een jaarrekening verplicht voor ZZP? #
Als zzp’er of freelancer is een jaarrekening dus niet verplicht. Je moet wel een balans en een winst- en verliesrekening opstellen, met name voor het invullen van je aangifte inkomstenbelasting. Een boekhoudprogramma zoals Moneybird stelt zo’n balans automatisch voor je op, zolang je alle gegevens goed hebt verwerkt. Denk aan verkoopfacturen, inkoopfacturen, banktransacties en eventueel andere gegevens.
Wil je als zzp’er een lening afsluiten of een hypotheek aanvragen? Dan is het wel verstandig om een jaarrekening op te (laten) stellen, omdat de bank hiernaar kan vragen.
Wat staat er allemaal op de jaarrekening? #
Kort gezegd staan er drie dingen op de jaarrekening: een balans, winst- en verliesrekening en een toelichting. Wat er precies op moet, hangt af van de omvang van je bedrijf. Er wordt onderscheid gemaakt tussen micro, kleine, middelgrote en grote bedrijven. De omvang is afhankelijk van drie factoren: de activa, netto-omzet en aantal werknemers.
Om te zien waar jouw bedrijf onder valt, heeft de KVK een handig overzicht (opent in nieuw tabblad) gemaakt. Daar zie je ook gelijk wat er op de jaarrekening van jouw bedrijf moet staan. Val je onder micro of klein, dan hoef je alleen een beperkte balans of verkorte balans met toelichting op te geven. Middelgrote en grote bedrijven moeten nog meer zaken opstellen.
Een balans en winst- en verliesrekening zijn geen abstracte gegevens. Een balans opstellen kan bijna volledig automatisch met een slim boekhoudpakket, evenals een winst- en verliesrekening. En de toelichting? Dat is letterlijk de toelichting voor geïnteresseerden, zoals geldverstrekkers en de bank, op je balans en winst- en verliesrekening. Je legt uit hoe de balans is opgesteld en hoeveel werknemers je hebt. Grotere bedrijven moeten meer toelichten, zoals een bestuursverslag, wat de bestemming van de winst is en hoe ze dat regelen.
Hoe controleer je een jaarrekening? #
Door je balans te automatiseren met een boekhoudpakket is de kans op fouten op de jaarrekening een stuk kleiner, mits je alle gegevens hebt verwerkt. Toch kan het voorkomen dat er een fout op de jaarrekening staat. Het is daarom verstandig om de jaarrekening te laten controleren. Bij grotere bedrijven is dat zelfs verplicht.
Je kan het beste je jaarrekening laten controleren door een externe en onafhankelijke partij, zoals een accountant, belastingadviseur of een boekhouder, zoals onze Moneybird Experts. Deze persoon kan de jaarrekening eventueel goedkeuren, voordat je deze eventueel indient, of ‘deponeert’ bij de Kamer van Koophandel. Dit is alleen bij grote bedrijven verplicht.
Jaarrekening deponeren #
Als de jaarrekening goedgekeurd is, moet je deze indienen bij de KVK. Dit wordt deponeren genoemd. In de meeste gevallen kan je dit digitaal doen. In een paar gevallen kan je ook per post (opent in nieuw tabblad) de jaarrekening deponeren.
Als de jaarrekening eenmaal is gedeponeerd, kan iedereen die geïnteresseerd is de jaarrekening inzien. Denk daar dus goed aan en zet niet zomaar persoonsgevoelige informatie in je jaarrekening, zoals handtekeningen, foto’s van medewerkers of privégegevens.
Om zeker te weten dat je jaarrekening gedeponeerd is, kan je een check doen bij KVK zelf. Je vult je KVK-nummer of bedrijfsnaam in, navigeert naar boekjaar en bekijkt of je boekjaar erbij staat. Als deze erbij staat, dan heb je succesvol je jaarrekening gedeponeerd.
Wat is het verschil tussen een jaarrekening en een jaarafsluiting #
Een jaarrekening is een bekend begrip, maar dan is er ook nog iets als een jaarafsluiting. Hoewel de namen op elkaar lijken, zijn er toch belangrijke verschillen tussen de twee begrippen.
Een jaarrekening is voor veel ondernemingen een verplicht document. Hiermee krijgen ze en geven ze inzicht in hun financiële situatie van het afgelopen boekjaar. Het bestaat uit een balans, winst- en verliesrekening en een toelichting. Afhankelijk van de bedrijfsgootte, deponeren ze dit bij de KVK, zodat elke geïnteresseerde de jaarrekening van een onderneming kan inzien. Een jaarrekening is dus niet alleen verantwoording voor jezelf, maar ook voor externe partijen.
Met de jaarafsluiting sluit je het boekjaar af en wordt het resultaat van dat boekjaar overgeboekt naar de balans. In het nieuwe boekjaar begin je dan weer vanaf nul op de resultatenrekening. Het resultaat gaat dan de boeken in en je begint het nieuwe boekjaar weer vanaf nul. De gehele administratie wordt gecontroleerd en desnoods gecorrigeerd.
Je kan je voorstellen dat je daar even mee bezig bent. Gelukkig kunnen veel boekhoudprogramma’s veel voor je automatiseren. Uiteraard moet je administratie dan wel kloppen en zo compleet mogelijk zijn.