- Administratie
- Leestijd: 1 minuut
Moet je als zelfstandige een zzp administratie bijhouden?
Als ondernemer zijn er veel dingen die moeten. Het bijhouden van een zzp administratie is een van die moetjes. Het hoeft niet vervelend te zijn natuurlijk. Het kan je veel opleveren, daar hebben wij al veel over geschreven. In dit artikel gaat het over de boekhouding van jouw bedrijf en waarom je die moet bijhouden. Wat vaststaat is dát het moet. Hóe, wanneer en waar mag je zelf beslissen. Dat geeft jou de flexibiliteit om te kiezen wat echt bij jou past.
Waarom moet je een zzp administratie bijhouden? #
Iedere ondernemer is wettelijk verplicht een administratie bij te houden. Je houdt je administratie bij zodat de Belastingdienst weet hoeveel geld je moet betalen of terug krijgt. Als je wordt gecontroleerd door de Belastingdienst, dan moet je de afgelopen zeven jaar kunnen laten zien. Daarom bewaar je je administratie voor minimaal zeven jaar (opent in nieuw tabblad).
Er zijn een tweetal uitzonderingen op deze verplichtingen. Ondernemers die alleen vrijgestelde goederen of diensten leveren en rechtspersonen die geen ondernemer zijn, maar wel een btw-identificatienummer hebben, hoeven geen volledige btw-administratie bij te houden. Val je onder deze uitzonderingen, dan kun je er alsnog voor kiezen wel een administratie te voeren.
Een administratie voeren is erg nuttig. Je hebt al je documenten op één plek en je hebt inzicht in je bedrijf. Daarnaast kun je je administratie gebruiken om een correcte btw-aangifte en opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP) te doen. Wanneer je administratie automatiseert rollen de gegevens voor je uit je boekhoudpakket.
Wat valt onder de administratie van een zzp’er? #
Onder je zzp administratie (opent in nieuw tabblad) verstaat de Belastingdienst alle gegevens over je onderneming die je vastlegt op papier of in digitale vorm. Dit zijn dus facturen, contacten, bankafschriften, agenda’s en correspondentie. Door middel van een online boekhouding kun je deze informatie zo veel mogelijk op één plek verzamelen. Je facturen, al je inkomende documenten, je bankafschriften, je contacten en je gewerkte uren.
Je kunt je zzp administratie bijhouden in een boekhoudpakket. Wil je je administratie zo veel mogelijk automatiseren? Dan past een boekhoudpakket bij jou! Wil je zo veel mogelijk zelf doen? Ook dat kan in een boekhoudpakket. Je administratie is in ieder geval een bron aan informatie. Informatie die je kunt gebruiken voor financieel overzicht en sturing in je bedrijf. Een waardevol “moetje” dus!