- Administratie
- Leestijd: 1 minuut
Verschil tussen online administratie en online boekhouding
Als bedrijf ben je verplicht je administratie bij te houden. Onder administratie wordt ‘al het papierwerk van een bedrijf’ verstaan. Een onderdeel van de volledige administratie is de financiële administratie, oftewel de boekhouding.
Alhoewel de boekhouding dus slechts een onderdeel is van je gehele administratie worden deze twee termen nog al eens door elkaar gebruikt. Om je financiële administratie bij te houden kun je het beste online boekhouden. Zo hoef je niets zelf uit te rekenen, heb je altijd inzicht in je cijfers en weet je direct hoe je bedrijf ervoor staat.
Het bijhouden van je online administratie is niet alleen verplicht, het is ook belangrijk. Zorg dat je alle bonnen en facturen van al je inkomsten en uitgaven bewaart en verklaar deze. Let op dat je altijd het juiste btw-tarief gebruikt en op tijd je aangifte doet, zodat je niet in de problemen komt met de Belastingdienst.
Financiële administratie online bijhouden #
Wanneer je je financiële administratie online bijhoudt in een boekhoudprogramma zoals Moneybird heb je het voordeel dat:
- Je altijd en overal inzicht hebt in je cijfers.
- Je aan de status van je facturen kunt zien welke er al betaald zijn en waar een herinnering voor verstuurd moet worden. Dit bespaart je veel tijd ten opzichte van het gebruik van bijvoorbeeld Word en Excel.
- Je rapporten automatisch worden bijgewerkt als je een nieuwe factuur verstuurt of een betaling registreert.
- Je eenvoudig aan de bewaarplicht van de Belastingdienst (opent in nieuw tabblad) kunt voldoen. Ook al stop je met je bedrijf. Je kunt een gratis pakket van Moneybird aanhouden zodat je altijd nog toegang hebt tot jouw financiële administratie.