- Bedrijfsvoering
- 19 april 2010
- Leestijd: 2 minuten
De keuze van je verdienmodel
Twee jaar geleden, in het kantoortje van Moneybird. We stonden aan het begin van wat een succesvolle startup van Nederlandse bodem zou gaan worden. Dat ons idee zo enorm zou gaan aanslaan wisten we toen nog niet. Maar in dat kantoortje hebben we wel de toekomst van Moneybird vorm gegeven.
Vanaf het eerste moment waren we het met elkaar eens: ons idee was geld waard. We wisten dat we een bepaalde waarde konden creëren voor ondernemers, een waarde waar ondernemers geld voor over hebben. Maar op welke manier we geld voor die waarde moesten vragen was nog niet zo makkelijk. We konden kiezen tussen een vast bedrag per maand of een bedrag per factuur; een limiet leggen op het aantal facturen of het aantal contacten; €5 per maand vragen of €25.
Zoals overal in ons bedrijf kozen we voor eenvoud: 2 pakketten. Het gratis pakket is om ondernemers kennis te laten maken met onze oplossing en voor de kleine ondernemers die niet meer dan drie facturen per maand versturen. Het onbeperkte pakket van €10 is voor de ondernemingen die meer facturen per maand versturen. 10 euro omdat wij het er zelf ook voor over zouden hebben. Onbeperkt omdat we het zelf vervelend vinden als dat limiet altijd om de hoek ligt.
Nu, twee jaar later, hebben we geen spijt van deze keuze. Duizenden ondernemers gebruiken onze dienst en een aanzienlijk percentage is bereid hiervoor een tientje neer te leggen. In het begin kregen we soms nog het verzoek voor een €5 pakket, maar dat verzoek is al een jaar niet meer langs gekomen. Elke maand komen er veel nieuwe gebruikers bij. De eenvoud van Moneybird wordt in één adem genoemd met de 10 euro. Geen reden om te klagen over ons businessmodel.
Toch vraag je jezelf soms af waar we zouden staan met een ander businessmodel. De trouwe klanten met hun honderden facturen per maand roepen regelmatig iets over een pro account. De investeerders zeggen dat er meer waarde in het bedrijf zit dan we er nu uit halen. Collega ondernemers noemen ons een dief van onze eigen portemonnee omdat we maar €10 vragen.
Het probleem is dat je niet weet waar je nu gestaan zou hebben met een ander businessmodel. Zouden we dezelfde conversiepercentages behaald hebben met een €20 pakket? Zouden we nog zo goed kunnen schalen als we per factuur geld vragen? Op je businessmodel draai je niet even een multivariatie test. Prijswijzigingen draai je na een aantal maanden niet even terug omdat het toch niet werkt.
Natuurlijk moet je dit soort vraagstukken nooit uit de weg gaan, dat zullen wij dan ook zeker niet doen. We blijven kritisch kijken naar de waarde die we creëren en de vergoeding die we daar voor vragen. Maar twee jaar geleden overzagen wij nog niet de lange termijn gevolgen van onze keuzes toen. We hebben gekozen met ons gevoel, wat we zelf onze oplossing waard vinden en welke waarde het creëert voor de gebruiker. Een keuze die in ons geval extreem goed uitgepakt heeft.