- Boekhoudtips
- 5 oktober 2018
- Leestijd: 5 minuten
Boekhoud ABC
Niet iedereen is geboren met een talent voor administraties bijhouden. Ik zeker niet. Naarmate de tijd verstrijkt leer ik steeds meer. En toch presteer ik het om continu de terminologie te vergeten. Daarom, speciaal voor de mensen met een niet-aangeboren talent voor administraties bijhouden, een boekhoud ABC.
Aanbetaling #
Wanneer iemand het eerste deel van het bedrag van de totale factuur vooraf betaalt, noem je dit een aanbetaling. Je vraagt een klant om een aanbetaling, wanneer het gaat om een groot bedrag en je er zeker van wilt zijn dat de koper zijn verplichtingen nakomt.
Beginbalans #
Een beginbalans is je balans aan het begin van een boekjaar of bepaalde periode. Het geeft een overzicht van je saldo’s. Wanneer je overstapt van boekhoudpakket is het verstandig om een beginbalans in te voeren.
Creditfactuur #
Een creditfactuur is een factuur waarmee je een correctie maakt op een bestaande factuur. Dus heb je een fout gemaakt of heeft iemand geld van je tegoed, dan kun je een creditfactuur maken.
Debiteur #
Een debiteur is een klant waar je nog geld van krijgt. Een klant wordt een debiteur wanneer je hem of haar een factuur hebt verstuurd en hij of zij deze nog niet betaald heeft.
Eigen vermogen #
Het verschil tussen de bezittingen (activa) en schulden van je onderneming is je eigen vermogen.
Factuur #
Een rekening voor de geleverde diensten of goederen. De Belastingdienst stelt een aantal eisen aan facturen.
Grootboekrekeningen #
In Moneybird noemen we dat ook wel categorieën. Met grootboekrekeningen worden inkomsten en uitgaven van hetzelfde soort bedoeld. Een grootboekrekening is dus een verzameling van gelijke inkomsten of uitgaven. Hierbij kun je denken aan verzekeringen, privé-opnames, administratiekosten en de huur van je kantoorpand.
Handelsnaam #
Je bedrijfsnaam registreer je bij de KvK, onder die naam handel je ook. Maar het kan zijn dat je daarnaast onder een andere naam wilt handelen. Een andere handelsnaam gebruik je bijvoorbeeld wanneer je verschillende producten verkoopt. Of wanneer je verschillende bedrijfstakken hebt en je per bedrijf met een andere naam wilt communiceren. In Moneybird kun je gemakkelijk verschillende handelsnamen hanteren.
Inkoopfactuur #
Een inkoopfactuur is een factuur die je als ondernemer ontvangt en moet betalen. Het is een factuur van een product of dienst die je hebt ingekocht.
Jaarafsluiting #
Het jaar is voorbij, de resultaten zijn bekend. Tijd om het jaar af te sluiten. Met de jaarafsluiting bereken je het resultaat van dat jaar en sluit je het af. Dit kan een positief resultaat zijn dat je weg boekt naar je eigen vermogen. Het kan echter ook zijn dat je een jaar afsluit met een negatief resultaat (je hebt dan verlies gedraaid).
Kleineondernemersregeling #
De kleineondernemersregeling (KOR) is een regeling voor kleine ondernemers. Om voor deze regeling in aanmerking te komen stelt de Belastingdienst een aantal voorwaarden. Lees in dit artikel of de KOR iets voor jou is.
Lang vreemd vermogen #
Lang vreemd vermogen is een ander woord voor langlopende schulden. Met langlopend wordt langer dan een jaar bedoeld. Bijvoorbeeld een hypotheek.
Memoriaalboeking #
Met een memoriaalboeking kun je bedragen inboeken waarvoor je geen banktransactie hebt. Bijvoorbeeld je beginbalans.
Omzet #
Je omzet is het totaalbedrag van al je verkopen, uiteraard exclusief btw ;).
Peppol #
Peppol is facturen sturen 2.0. Het is een systeem om onderling facturen te versturen in Nederland te versimpelen. Wanneer je een factuur verstuurt, komt deze direct in het boekhoudprogramma van de ontvanger terecht. Dit geldt andersom natuurlijk ook, als jij facturen via Peppol ontvangt staan ze gelijk in Moneybird. Peppol is alleen mogelijk tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en overheid.
Quick ratio #
Er zijn niet zo heel veel boekhoudtermen die beginnen met een Q. Er is de quick ratio. Maar dat is zo’n geavanceerde term dat ik me daar niet eens aan wil branden. Scholto Bos legt in zijn blog (opent in nieuw tabblad) perfect uit wat deze term precies betekent. #nietvoorbeginners
Ook kwartalen worden vaak aangeduid met Q: Q1, Q2, Q3 en Q4. In een Nederlands Moneybirdaccount wordt het echter weergegeven als K1, K2, K3 en K4.
Resultatenrekening #
De resultatenrekening is een rapport dat je veel inzicht geeft. Het geeft namelijk de kosten en opbrengsten van je onderneming weer, gedurende een geselecteerde periode.
Spaarrekening #
Ook zakelijk is het verstandig om een aparte spaarrekening te hebben. Veel ondernemers gebruiken de spaarrekening om de btw apart te zetten. Bij een overboeking tussen je lopende rekening en je spaarrekening heb je twee transacties. Deze twee transacties kun je beide koppelen aan de categorie Kruisposten.
Transacties #
Een transactie is het bewijs dat je een betaling ontvangen of gedaan hebt. Wil je een volledige boekhouding voeren, dan is het belangrijk dat je transacties in je administratie verwerkt. Lees hier hoe je dat doet.
UBL facturen #
Een UBL factuur is een digitale factuur in een standaard formaat voor elektronisch factureren. Hierdoor kunnen boekhoudprogramma’s gemakkelijk de gegevens verwerken.
Verleggen #
Een veelgehoorde boekhoudterm: btw verleggen. Het komt voor dat de btw niet door jou maar door je klant moet worden betaald, dan noemt men ook wel btw verleggen. Op de website van de Belastingdienst (opent in nieuw tabblad) kun je precies zien wanneer je hier mee te maken hebt.
Winst #
Omzet - kosten = winst. Al het geld dat jij verdient, minus alle kosten die jij maakt, is je winst.
XML #
XML is een extensie net als .pdf of .jpg. Het formaat waarin iets wordt opgeslagen. Wanneer je een UBL factuur meestuurt per e-mail naar je klanten, dan heeft deze het formaat .xml. Zie U.
{Year} #
Factuurnummers zijn belangrijk. Elke factuur moet een uniek factuurnummer hebben, alle factuurnummers lopen op. De volgorde van je factuurnummers is van belang voor zowel je eigen administratie als voor de Belastingdienst. In je eigen administratie creëert het rust en orde. De Belastingdienst vereist de volgorde om er zeker van te zijn dat alle facturen aanwezig zijn. Moneybird automatiseert het geven van factuurnummers. Je vult eenmalig je voorkeur in in het factuurnummer-sjabloon en Moneybird regelt de rest. {year} is de tag die zorgt dat alle facturen het juiste jaartal meekrijgen.
Zelfstandigenaftrek #
De zelfstandigenaftrek is een belastingvoordeel voor eenmanszaken. Wil je gebruik maken van deze aftrek dan moet je aan een aantal regels voldoen (opent in nieuw tabblad).
Zoals bij elk vak, komt ook bij boekhouden het nodige vakjargon kijken. De meeste termen zijn te begrijpen. Enkele zijn, voor mij in ieder geval, iets te moeilijk. Gelukkig ben ik geen adviseur of accountant. En komen je Moneybird-vragen niet bij mij terecht ;)! Wanneer ik vragen heb over btw verleggen of iets anders wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp vraag ik het altijd eerst even aan mijn collega’s van support of mijn adviseur.