- Boekhoudtips
- 3 januari 2019
- Leestijd: 7 minuten
Overstappen op Moneybird? Zo werkt het!
We kunnen ons voorstellen dat je aan het eind van het boekjaar aan het nadenken bent om over te stappen op een ander boekhoudpakket. Overweeg je om over te stappen naar Moneybird, dan willen we het je graag zo makkelijk mogelijk maken. Dit doen we door alle informatie waar je misschien naar op zoek bent, hier te bundelen.
Het nieuwe jaar is een goede gelegenheid om te kijken of je huidige programma nog wel echt bij je past. Overstappen van boekhoudpakket kan gedurende het hele jaar, maar het begin van een nieuw jaar is altijd een mooi moment om goede voornemens te hebben en een frisse start te maken! Zit je nog goed op je plek bij je huidige boekhoudprogramma? Of wil je zelf graag lijstjes bijhouden? Dan is dit artikel niets voor jou. Maar ben je niet tevreden, op zoek naar een programma met meer functionaliteiten, een goedkoper programma of een makkelijker programma? Dan willen we je graag vertellen over Moneybird.
We zijn natuurlijk een beetje bevooroordeeld. Maar we zullen het zo feitelijk mogelijk houden. Er kunnen een aantal redenen zijn dat je wilt overstappen. Heb je eerst alles bijgehouden in Excel? Dan zul je verbaasd zijn welke mogelijkheden een boekhoudprogramma met zich mee brengt. We willen je graag vertellen over de mogelijkheden met Moneybird.
Belangrijke feiten over Moneybird #
Voordat je gaat overstappen naar Moneybird zijn er een aantal belangrijke dingen die je misschien wilt weten. We willen natuurlijk dat je je thuis voelt bij Moneybird. Daarom hebben we een aantal belangrijke Moneybird-functies en feitjes voor je verzameld.
1. Eenvoudig professioneel facturen en offertes maken en versturen #
Tien jaar geleden is Moneybird opgericht omdat de eigenaren destijds geen goed programma konden vinden om facturen en offertes te maken en versturen. Inmiddels is Moneybird uitgegroeid tot volledig boekhoudpakket. Maar facturen en offertes maken is nog steeds de basis van Moneybird!
2. Scan en herken #
Moneybird heeft een scan en herken-functie waarmee je gemakkelijk bonnetjes en inkoopfacturen kunt scannen. Moneybird probeert vervolgens zoveel mogelijk gegevens te herkennen en automatisch voor je te verwerken als je een bestand toevoegt aan je inkomende documenten.
3. Alle functionaliteiten in alle pakketten beschikbaar zonder extra kosten #
Je kunt in Moneybird tussen een aantal abonnementen kiezen. In elk pakket zijn alle functionaliteiten beschikbaar zonder extra kosten. Per abonnement kun je maandelijks een maximaal aantal transacties verwerken. We hebben het aantal transacties in een abonnement vastgesteld op het gemiddeld aantal transacties dat een bedrijf met een bepaalde grootte verwerkt. Een kleine eenmanszaak of personal holding zal hierdoor goedkoper zijn dan een werkmaatschappij met veel transacties.
4. Maandelijks de mogelijkheid tot het aanpassen van je pakket #
Heb je een maandje wat minder facturen of transacties? Dan kun je gemakkelijk je pakket zelf aanpassen.
Ben je ons zat? We kunnen het ons niet voorstellen ;). Maar het kan gebeuren! Dan kun je Moneybird kosteloos opzeggen. Zet gewoon Moneybird over naar een gratis pakket en voila. Je kunt daarna nog wel je administratie en gegevens inzien.
5. Bankkoppeling met superkrachten #
Je kunt Moneybird koppelen aan je zakelijke rekening bij Knab, bunq, ING of Rabobank. Met een bankkoppeling worden je transacties automatisch ingelezen in je account. Moneybird koppelt banktransacties automatisch aan de goede factuur of categorie wanneer we hier honderd procent zeker van zijn! In de overige gevallen zul je zelf de goede factuur of categorie moeten selecteren op basis van de slimme suggesties of een zoekopdracht.
6. Elektronische btw-aangifte #
Is het tijd voor je btw-aangifte? Dan kun je dit eenvoudig via Moneybird doen. Een aantal drukken op de knop, en Moneybird heeft je btw-aangifte voor je gedaan!
7. Al meer dan 200.000 ondernemers gingen je voor! #
Sommige mensen vinden het fijn om te weten dat veel mensen ze al voor zijn gegaan. Wil je meer lezen over wat anderen vinden over Moneybird? Dat kan op Feedback Company (opent in nieuw tabblad).
Veel gestelde vragen over overstappen #
Elk jaar krijgen we vragen binnen van mensen die overstappen naar Moneybird. Veel mensen hebben dezelfde vraag. Misschien heb jij ook wel iets aan de antwoorden op deze vragen.
1. Hoe kan ik contacten importeren? #
Je kunt in Moneybird gemakkelijk contacten importeren. Navigeer in je administratie naar ‘contacten’, kies voor ‘extra’ en vervolgens voor ‘Importeer contacten CSV’ of ‘Importeer contacten vCard’. Vervolgens kun je het te importeren bestand hierheen slepen of selecteren vanaf je computer. Ook kun je op je telefoon contacten importeren vanuit je adresboek naar de Moneybird-app.
2. Hoe kan ik mijn debiteuren- en crediteurensaldo goed zetten? #
Als je overstapt naar Moneybird en een beginbalans wilt invoeren, zijn er twee mogelijkheden om openstaande debiteuren en/of crediteuren in te voeren:
A. Je kunt één totaalpost toevoegen in de beginbalans. Je kunt dan zelf (buiten Moneybird om) de specificatie van het bedrag bij houden. Als je bijvoorbeeld één van de crediteuren betaalt, kun je de transactie van de afschrijving aan de categorie "crediteuren" koppelen, zodat het totaal openstaande bedrag van crediteuren in Moneybird wordt verlaagd. In je eigen specificatie kun je dan bijhouden dat de betreffende crediteur heeft betaald.
B. Je kunt de facturen die nog niet betaald zijn, nog met terugwerkende kracht in Moneybird toevoegen. Aan de hand van de facturen en inkoopfacturen worden de saldi van debiteuren en crediteuren automatisch berekend en per contact bijgehouden. Als je facturen met terugwerkende kracht toevoegt met een datum die ligt op of voor de datum van de beginbalans die je invoert, zul je bij de beginbalans er wel rekening mee moeten houden dat een deel van de bedragen al bekend is in Moneybird. Je kan de transactie dan rechtstreeks aan de factuur koppelen.
3. Hoe kan ik mijn beginbalans goed zetten? #
Je kunt het beginsaldo van je bankrekeningen invoeren via het memoriaal onder Inkomend - Toevoegen. Wanneer je een memoriaalboeking aanmaakt, dient deze altijd in evenwicht te zijn. Als je banksaldo positief is, selecteer je op één regel de rekening en vul je het bedrag in bij Debet. Op de tweede regel vul je hetzelfde bedrag in bij Credit en hoe dit bedrag gefinancierd is je vult dus niet zowel debet als credit in op de regel van je bankrekening. Als je banksaldo negatief is je staat rood draai je debet en credit om. Als de boeking in evenwicht is, wordt de Toevoegen-knop actief.
Als je boekhouding al bestond voordat je Moneybird ging gebruiken, is het mogelijk om een beginbalans in te voeren, daar zal je banksaldo dan ook onderdeel van zijn. Dit gaat op ongeveer dezelfde manier als ik hierboven heb beschreven, alleen zul je waarschijnlijk meer categorieën grootboekrekeningen hebben en dus meer regels nodig hebben in de memoriaalboeking.
4. Hoe kan ik facturen invoegen die ik heb gemaakt voordat ik met Moneybird ben gestart? #
Wanneer je in andere software facturen gemaakt hebt, wil je deze facturen misschien overzetten naar je Moneybird-account. Het is mogelijk om de facturen toe te voegen aan je administratie.
In onze kennisbank hebben we deze informatie verzameld in een handig artikel waarin precies wordt uitgelegd hoe je dit kunt doen!
Nog wat andere interessante weetjes #
- Twee van de drie oprichters van Moneybird werken nog steeds dagelijks aan de software. Waarom is dit interessant? Veel boekhoudprogramma’s worden uiteindelijk overgenomen door andere bedrijven. Moneybird niet. Joost en Edwin vinden het erg leuk om hun product te blijven ontwikkelen. Inmiddels werken er ruim 30 mensen bij Moneybird. Moneybird voelt net als één grote familie!
- Op moment van schrijven, december 2018, kan Moneybird voor ongeveer 85% van de transacties de goede suggestie geven of een automatische koppeling maken. We zijn hier continu mee bezig en hopen dit percentage steeds verder te kunnen verhogen.
- Moneybird is ontzettend trots op al haar gebruikers. Trots dat de stap is gemaakt om een eigen onderneming te starten. Want laten we eerlijk zijn, dat is niet altijd een gemakkelijke stap. Wat ook leuk is dat we zo’n diverse groep gebruikers hebben, van fotograaf tot schilder, van hoefsmid tot dokter. Benieuwd naar onze gebruikers?
Heb je nog steeds vragen over overstappen? Of wil je informatie over Moneybird als boekhoudprogramma? Laat het ons weten via support@moneybird.com