- Bedrijfsvoering
- 7 februari 2018
- Leestijd: 4 minuten
Kunnen focus, team en richting jouw bedrijf succesvol maken?
In oktober 2018 gaat Moneybird 10 jaar worden. Een enorme mijlpaal voor een klein idee dat we in 2008 online gezet hebben. Met een groot aantal klanten, een gaaf team en een winstgevend bedrijf hebben we érgens iets goed gedaan. In dit artikel leg ik uit waarom focus, team en richting belangrijk zijn geweest bij dit succes.
Focus #
Focus is van nature iets waar een ondernemer moeite mee heeft. Als bedenker van wereldschokkende ideeën is er elke week een nieuwe kans die gegrepen moet worden. Toch is het bewaken van focus ook het verschil tussen succes en falen.
Focus zorgt ervoor dat je met 100% van je hersencapaciteit bezig kan zijn met het product dat je aan het bouwen bent. Het geeft ruimte om een week lang in een ingewikkeld probleem te duiken. Het geeft ruimte om eens achterover te leunen om over de toekomst na te denken. Het zorgt ervoor dat je hersenen in de stille uurtjes nog eens rustig over de uitdagingen heen kunnen gaan.
Hoe anders is dat als je tegelijkertijd twee bedrijven probeert op te bouwen? Of probeert een product te bouwen als zijproject naast een bedrijf waar klanten continu om aandacht vragen?
Tijdens mijn jaren bij Moneybird heb ik ook het belang van focus moeten leren. In het derde jaar dachten we wel even het incassobureau WantMyMoney er naast op te kunnen zetten. In het vijfde jaar dachten we wel even de Duitse markt te gaan betreden. En telkens kwamen we weer tot de conclusie: focus hebben op het bouwen van een mooi product in een goede markt is belangrijk. Dan bouw je de mooiste dingen en maak je klanten het gelukkigst.
Team #
Bouwen aan een team is een keuze die Joost, Berend en ik in het vierde jaar gemaakt hebben. We konden Moneybird prima met z'n drieën runnen, maar wat is een bedrijf met drie oprichters? Wat als één van ons wilde vertrekken of ziek werd? We kozen er dus voor om een team te gaan bouwen.
Zodra je begint met het bouwen van een team, weet je ook zeker dat je er nooit meer mee kunt stoppen. Een eerste personeelslid zoeken en aannemen is een uitdaging, maar bij de vijfde, tiende en twintigste zijn er weer andere uitdagingen. Toch is het één van de beste keuzes die we hebben kunnen maken binnen Moneybird.
Een team zorgt er namelijk voor dat een product de oprichters gaat overstijgen. Waar eerst elke keuze door een kleine groep mensen gemaakt werd, ga je die groep steeds verder uitbreiden. Je krijgt teamleden met andere achtergronden en nieuwe disciplines, waardoor er continu nieuwe inzichten ontstaan. Het is als oprichter soms moeilijk om dingen los te laten, tegelijkertijd is het geweldig om te zien hoe je product zich kan ontwikkelen in de handen van allemaal slimme mensen.
Als we in 2012 niet gekozen hadden om te beginnen met een team bouwen, hadden we minder hard kunnen groeien met een gaaf product.
Richting #
Zonder te weten waar je product heen moet ontwikkelen, kun je onmogelijk blijven groeien. Je moet een richting kiezen en daar vol voor gaan. We maken bij Moneybird dagelijks vele kleine keuzes over wat de richting van ons bedrijf moet zijn. Toch is een grote keuze in 2011 gevallen.
Moneybird groeide keihard, maar we waren tafellaken noch servet. Als facturatiepakket hadden we de markt opengebroken en snel veel klanten weten binnen te halen. We waren zeker geen boekhoudpakket, want daar hadden we geen kennis van en het klonk ingewikkeld. Klanten vroegen wel om een boekhoudpakket en er leek een eenvoudige oplossing: stuur facturen van klanten door naar de bestaande boekhoudpakketten.
Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt om dit niet te gaan doen, mede vanwege de frustratie die wij hadden met het boekhoudpakket van onze accountant. Facturen doorsturen naar je accountant is mooi, maar hoe krijg je dan ooit realtime inzicht in hoe het met je bedrijf gaat? En als er iets wijzigt in het boekhoudpakket van de accountant omtrent een factuur, hoe krijgen wij dat te weten in Moneybird? Er zou een ingewikkelde tweesplitsing van gegevens ontstaan die we niet wenselijk vonden. Daarbij waren de mogelijkheden om met boekhoudpakketten te koppelen ronduit dramatisch, we zagen er tegenop om die koppelingen jarenlang te moeten blijven onderhouden.
De enige andere optie was om zelf een boekhoudpakket te worden. Na het lezen van een reeks boeken, het volgen van cursussen en het praten met veel accountants, bleek dit haalbaarder te zijn dan we dachten. We kozen dus een richting: wij gaan van een facturatiepakket een gebruiksvriendelijk boekhoudpakket maken. Weg bij de kleine facturatiepakketjes die vechten om klanten, maar een kant kiezen waarin we onnavolgbaar kunnen zijn door onze kennis en geweldige input van klanten.
Het kiezen van een richting heeft ervoor gezorgd dat we als boekhoudpakket uniek in de markt zijn. Hadden we deze richting niet gekozen, dan was het moeilijker geweest om op te vallen en zou de groei misschien minder geworden zijn. Nu zien we juist compleet nieuwe groepen klanten zich bij ons aanmelden omdat we een unieke propositie hebben.
Conclusie #
Voor ons zijn focus, team en richting belangrijke factoren geweest in het succes van Moneybird. Zelfs in dit jubileumjaar zijn we nog steeds bezig om hier continu aan te werken: door goed te bepalen wat we wel en vooral niet doen, door goede mensen aan te nemen en door regelmatig stil te staan en richting te bepalen.