- Product update
- 20 maart 2019
- Leestijd: 1 minuut
Voorkom fouten, vergrendel periodes in je administratie
Misschien heb je weleens een verkeerd jaartal gekozen bij het verwerken van een bonnetje zonder dat je het in de gaten had. Oeps, de balans van voorgaand jaar klopt niet meer. Een klein foutje is snel gemaakt. Tot vandaag, want vanaf nu is het mogelijk om periodes te vergrendelen in Moneybird.
Door een periode te vergrendelen sluit je uit dat er wijzigingen worden gemaakt in een periode die je al hebt verwerkt. Je voorkomt daarmee dat je gegevens per ongeluk boekt in een fout tijdvak. En je weet zeker dat er niet per ongeluk iets wijzigt in rapportages uit het verleden.
Om een periode te vergrendelen in Moneybird ga je naar Tandwiel > Administratie-instellingen > Vergrendelde periode. Daar kies je de datum tot wanneer je gegevens wilt vergrendelen. Moneybird berekent deze datum voor je. Zo moet je eerst de banktransacties hebben verwerkt om de gegevens te kunnen vergrendelen.
Wanneer de gegevens in facturen, documenten of banktransacties in een vergrendelde periode vallen, zie je door het slotje in één oogopslag dat ze vergrendeld zijn. Moneybird staat je niet meer toe om facturen, documenten of banktransacties te bewerken of te verwijderen in een vergrendelde periode. En natuurlijk kun je in een vergrendelde periode geen nieuwe gegevens toevoegen.
Deze feature request werd vooral veel door boekhouders en adviseurs gevraagd. Wanneer je eenmaal je belastingaangifte gedaan hebt is het immers niet handig alsnog wijzigingen te doen in die periode. Een fout zit tenslotte in een klein hoekje, maar op deze manier is dat hoekje wel een stukje moeilijker te vinden! Mocht je nog een bonnetje of ander document uit een vergrendelde periode willen verwerken, lees dan in onze kennisbank hoe dit in zijn werk gaat.