- Expert aan het woord
- 2 januari 2018
- Leestijd: 3 minuten
Angeline Evers
Zelf eenvoudig je boekhouding doen, maar bij sommige zaken, zoals de btw-aangifte, is het fijn als er een boekhouder meekijkt. Als ondernemer kun je ook vastlopen terwijl je het gevoel hebt dat je het goed doet. Daar speelt Moneybird-adviseur Angeline Evers op in met haar diensten. In dit interview vertelt ze over haar werkwijze en keuze voor Moneybird.
“Ik ben zestien jaar in de financiële wereld in loondienst geweest, waarvan acht als assistent-accountant. Ik ken Moneybird uit die tijd, het was nog een facturatiepakket. Klanten factureerden zelf, alles wat op de balans thuis hoorde werd uitbesteed aan een kantoor. In 2015 werd Moneybird een volledig boekhoudpakket, waardoor ondernemers zelf ook te maken kregen met de balans en jaarrekening. De vraag en behoefte werd anders. Daar zag ik mogelijkheden in en in 2014 ben ik voor mezelf begonnen.” vertelt Angeline.
Klantcontact #
Met de klant om tafel om hem te adviseren en uit te leggen hoe Moneybird werkt, dat maakt het werk van Angeline zo leuk: “In de eerste jaren als zelfstandig ondernemer kende ik veel boekhoudpakketten en keek ik samen met de klant welk pakket het beste bij hem paste. Een aantal jaren geleden introduceerde Moneybird de adviseurspagina. Dat zorgde voor een enorme groei! Dat had ik niet voorzien, maar zorgde er wel voor dat ik me volledig kon focussen op Moneybird.”
Focus #
“Moneybird is gebruiksvriendelijk; het is goed vormgegeven met niet teveel knoppen en opties.” antwoordt Angeline op de vraag waar de voorliefde voor Moneybird vandaan komt. “Er wordt bovendien met een sterke eigen visie naar boekhouden en software gekeken. Dat maakt het authentiek, zowel het boekhoudpakket zelf als het team wat erachter zit.”
Nieuwe klanten #
De focus op Moneybird zorgde ervoor dat Angeline zichzelf beter kon profileren; als Moneybird expert. “Ik kwam in contact met een communicatie-expert. Zij heeft me gestimuleerd en geholpen om de video's (opent in nieuw tabblad) te maken. Dat werd echt een succes. Ik kreeg zoveel enthousiaste reacties!” Uit een brainstorm om Moneybird-gebruikers nog beter van dienst te kunnen zijn, is de Facebookpagina Durftevragen over Moneybird (opent in nieuw tabblad) ontstaan. Dat gaat ook goed, ik merk dat mensen het prettig vinden om op een laagdrempelige manier vragen te kunnen stellen.”
Trial and error #
Elk kwartaal met een groep ondernemers gezamenlijk je btw-aangifte doen. Dat leek Angeline een goed idee. Maar het bleek lastig om deze mensen bij elkaar te krijgen. “Ik merkte dat mensen in een live groep niet open zijn over hun financiën. Privacygevoelige informatie over je financiën, dat delen mensen niet zo snel. Mensen vinden het prettig als je aandacht aan ze besteedt, maar dieper op de financiën ingaan doen ze liever één op één. Ik ben blij dat ik dit geprobeerd heb om de wensen van mijn klanten nog beter te leren kennen. Daarom heb ik de Skype-sessies geïntroduceerd, dat is een belangrijk onderdeel geworden in mijn werk.”
Vaste klantenkring #
Angeline heeft een vaste klantenkring, maar helpt steeds vaker ondernemers die sporadisch een vraag hebben. “Dat is wat ik zo leuk vind aan m’n werk; de afwisseling van vragen en type ondernemers. Zo zijn er ondernemers die diep in hun boekhouding zitten en tegen boekhoud-technische zaken aanlopen. Aan de andere kant zijn er ondernemers die graag iets meer begeleid worden om het boekhouden onder de knie te krijgen.” Angeline noemt zichzelf ‘de boekhouder die zichzelf overbodig maakt’: “Het leukste is als ze steeds meer zelf gaan doen, dat ik overbodig ben. Dat ze door de antwoorden beter worden in hun administratie, meer inzicht krijgen en hun eigen cijfers begrijpen. Het is belangrijk dat het probleem structureel is opgelost en niet weer gebeurt. Als je dat zelf niet onder de knie krijgt, levert het geen waarde op voor de toekomst.”
Altijd een boekhouder nodig? #
De overgang van een platte boekhouding naar online boekhouden heeft toegevoegde waarde, vindt Angeline. Het is voor ondernemers eenvoudiger en er worden minder fouten gemaakt. De kwaliteit van de boekhouding hangt volgens haar af van de interesse van de ondernemer. “Ik zie ondernemers die hun boekhouding net zo goed doen als een boekhouder dat zou doen.”
Toekomst #
Hoe online boekhouden in de toekomst zal zijn? “Er wordt steeds meer geautomatiseerd. Dat zie je nu al met Scan & Herken. Maar ik verwacht dat het gevoel bij Moneybird-gebruikers op korte termijn gelijk blijft: behoefte aan zekerheid en een klankbord op zijn tijd.” Toch ziet Angeline ook dat de nieuwe generatie ondernemers steeds meer op software vertrouwt. “In hoeverre hebben zij nog behoefte aan een adviseur, iemand die de boekhouding controleert? Het zou zomaar kunnen dat er door een algoritme geen mens meer aan te pas komt.”