- Expert aan het woord
- 4 januari 2018
- Leestijd: 2 minuten
Annetje Tielemans
Moneybird-adviseur Annetje Tielemans zat als boekhouder in de denktank van het nieuwe Moneybird. Zo heeft ze de groei naar het boekhoudpakket meegemaakt, ze kent het daardoor erg goed. In dit interview vertelt ze hoe ze ondernemers helpt met hun online boekhouding.
In 2011 begon Annetje met haar bedrijf Tielemans Administraties. Een van haar klanten werkte met Moneybird, destijds alleen een facturatiepakket. “Moneybird als boekhoudpakket was nog in ontwikkeling. Het was erg interessant om die groei mee te maken. Ik ben dus echt met Moneybird meegegroeid.” vertelt Annetje. Steeds meer Moneybird-gebruikers vonden de weg naar haar kantoor. “Dat kwam door mond-tot-mond reclame en de vermelding van Moneybird op mijn website. Daarnaast sta ik als adviseur op de website van Moneybird, dat heeft veel klanten opgeleverd. En dat doet het nog steeds trouwens.”
ZZP’ers #
98% van haar klanten is ZZP’er. Een doelgroep waar ze zich makkelijk mee kan identificeren doordat ze zelf ook ondernemer en Moneybird-gebruiker is. De ZZP’ers werken niet in een specifieke branche. “Dat maakt het extra leuk. Je krijgt iedere keer met andere facetten te maken. Je ziet ondernemers groeien en door mijn eigen netwerk kan ik regelmatig ondernemers aan elkaar koppelen.”
Vragen #
Annetje verzorgt voor haar klanten de aangiftes inkomstenbelasting, beheert debiteuren en crediteuren en maakt de jaarrekening op. “Een deel van mijn klanten boekt de administratie zelf in en verwerkt deze in Moneybird. De eindcontrole laten ze dan aan mij over. Maar er zijn ook klanten die het meeste werk aan mij uit handen geven. Klanten komen vaak eerst bij mij voor vragen. Ik vind het prettig om die eerste lijn te zijn; ik weet wat er speelt bij de klant en kan ook een volgende klant helpen met dezelfde vraag. Veel van de klantvragen gaan over het verwerken van de administratie, om er zeker van te zijn dat de juiste categorieën gebruikt worden bijvoorbeeld. Maar ook bij het opstarten van de administratie in een online boekhoudpakket helpt Annetje haar klanten op weg.”
Administratie verbetert #
Of de administratie verbetert door het gebruik van een online boekhoudpakket? Annetje: “Ik denk dat dit zeker het geval is. Je merkt dat mensen het leuk vinden om er mee bezig te zijn, en daardoor verbetert de kwaliteit. Functionaliteiten als bankkoppelingen geven bovendien ook veel gemak. Met een bankkoppeling heb je amper omkijken meer naar de transacties. Je ziet daardoor bijvoorbeeld eerder dat bepaalde bonnen nog geboekt moeten worden. Je ziet eerder of je administratie compleet is.”
Verschillende boekhoudpakketten #
Annetje werkt naast Moneybird met een ander online boekhoudpakket en een offline boekhoudpakket. Zestig procent van haar klanten gebruikt Moneybird. “Het is een gebruiksvriendelijk pakket waarin ik eenvoudig toegang heb tot de administraties van mijn klanten. Ik vind het erg prettig dat de klant zelf eigenaar van het pakket is; ik hoef geen grote investering te doen in een boekhoudpakket.”