- Expert aan het woord
- 19 april 2021
- Leestijd: 2 minuten
Bertha Baas
“Een klant zei: ‘Eindelijk, ik word ‘s nachts niet meer wakker van m’n boekhouding.’ Dat is gaaf. Daar doe ik het voor. Het geeft zoveel voldoening iets te doen wat mij goed af gaat en zo mensen te helpen. Een tevreden klant. Dan weet je dat je de juiste keuze hebt gemaakt om voor jezelf te beginnen.”
Jarenlang werkte Bertha Baas als controller in de mediawereld. In de laatste jaren in loondienst ondersteunde ze al ondernemers bij hun boekhouding. Tijdens een 15 maanden lange reis op de motor wist ze het zeker. “Ik ben goed in boekhouden, ik zie snel verbanden, waarom niet doen waar je goed in bent en daarmee mensen helpen? Met die conclusies heb ik de stap gezet om voor mezelf te beginnen. Ik ben verhuisd van Amsterdam naar Bant in de Noordoostpolder, waar ik vandaan kom.”
Werken in de polder en online #
Met de verhuizing naar de Noordoostpolder denkt ze een behoefte op te vullen. “Ik zag veel ouderwetse boekhoudkantoren én de grote accountantskantoren. Daar tussenin, als boekhouder voor zzp’ers en mkb’ers, zie ik een mooie rol voor mij.” En zo heeft ze na een jaar een klantenbestand van veertig ondernemers. “Het zijn ondernemers hier uit de buurt, maar ook bedrijven uit de Randstad. Dat kan prima doordat we online makkelijk samen kunnen werken.”
Nieuwe klanten #
“Het zou fantastisch zijn als elke jonge ondernemer hier in de buurt zegt: ‘boekhouding? Daarvoor moet je bij Bertha zijn.’ Daarom wil ik adverteren in en schrijven voor lokale bladen en kranten, om mijn naam en expertise te laten zien. Maar ook mond-tot-mond reclame is effectief. En via de expertpagina krijg ik nieuwe aanvragen. Mijn ideale klanten zijn bevlogen ondernemers die hun administratie up-to-date willen houden en bereid zijn om hier zelf ook tijd en energie in te steken. Uiteindelijk raak je als ondernemer en boekhouder goed op elkaar ingespeeld. En die samenwerking geeft een kick!”
Ambitie #
“Waar ik naartoe wil? Alle mogelijkheden liggen nog open. In onze verbouwde boerderij krijg ik straks een eigen kantoor. Wie weet komt er ooit iemand bij. Maar nu zit ik in de start-up fase en wil ik graag doorgroeien naar tachtig klanten.” Niet alleen groei in klanten vindt Bertha belangrijk, ook met haar bestaande klanten wil ze stappen maken. “Kijken naar de toekomst, begrotingen maken. Om op basis van de analyses uit Moneybird verder te groeien. Wat wil je aan salaris uit je bedrijf halen? Wat wil je aan pensioen opzij zetten? Hoeveel winst wil je maken en wil je daarin groeien of niet? Die focus op doelen, dat is belangrijk. Het is gaaf om te zien dat een klant juist door het opstellen van doelen, deze ook behaalt en groeit met zijn/haar bedrijf.”
Moneybird #
Tachtig procent van de klanten van Bertha werkt met Moneybird. “Eén van mijn eerste klanten werkte in Moneybird en zo ben ik er mee in aanraking gekomen. Ik was gelijk enthousiast en ben er zelf ook mee gaan werken. Het is overzichtelijk en bijvoorbeeld makkelijk om te filteren welke facturen je nog moet betalen. En je ziet eenvoudig wat je to do’s zijn. Als je wilt kun je het heel clean houden, maar je kunt er ook een puinhoop van maken. Als je start met Mollie bijvoorbeeld is het erg belangrijk dat de kosten goed gekoppeld worden. Zorg dus dat de basis goed is ingericht en hou het bij. Heb je alles up-to-date? Dan geeft Moneybird je in één oogopslag inzicht in waar je financieel gezien staat met je onderneming.”