- Expert aan het woord
- 30 juli 2019
- Leestijd: 2 minuten
Deborah Querido
Deborah Querido is opgeleid als fiscaal jurist. Ze wilde ondernemers adviseren op fiscaal gebied, maar merkte al vrij snel dat de boekhouding een belangrijk onderdeel is bij het begeleiden en advisering van ondernemers.
“Ik vind dat je iemand alleen goed kunt adviseren als je een ondernemer goed kent. En die ondernemer leer je goed kennen door mee te kijken met de boekhouding.” vertelt Deborah. Haar expertise ligt het meeste bij het coachen en adviseren. “Daarom heb ik bij de start van mijn bedrijf besloten dat ik wilde samenwerken met klanten die zelf hun boekhouding doen.” Ze maakte via een klant kennis met Moneybird en ondanks dat het pakket nog in de kinderschoenen stond, was ze enthousiast.
Samenwerking met de ondernemer #
90% van de klanten van Deborah gebruikt Moneybird. “De basiswerkzaamheden zoals factureren en bankboekingen doet de ondernemer zelf. Afschrijven en memoriaalboekingen doe ik liever voor ze. Net als de correctie voor de KOR, omdat ik merk dat ondernemers vaak niet weten hoe ze dat moeten doen. Ik hou niet van repeterend werk en ik wil graag elk kwartaal met m’n klant op een hoger niveau kunnen komen. Automatisering en de kennis en de kunde van klanten verhogen helpt hierbij. Zo gebruikt een aantal klanten nu de Boekhoudcoach. Ik ben erg blij met de ontwikkelingen van Moneybird om de klant meer en beter z’n werk zelf te laten doen.”
Door boekhouden luchtig te maken, merk je dat mensen het makkelijker vinden.
Fiscaal jurist #
Binnen de Moneybird Expertsis Deborah een van de weinige fiscalisten. “Ik doe niets aan marketing, ik krijg veel nieuwe klanten via de expertpagina. Ik denk dat mensen een bepaalde kennis en kwaliteitsniveau verwachten van een fiscalist en hierdoor bij mij uitkomen. Ik ben op een andere manier geschoold dan een iemand met een boekhoudkundige opleiding. Mijn eerste gedachten zijn altijd: wat hebben de jurisprudentie en de Belastingdienst hierover gezegd? Die focus op het fiscale stuk van ondernemen, vinden mensen geruststellend. Intussen heb ik zoveel werkervaring dat ik ook veel van boekhouden weet.”
Contact met klanten #
“Ik geef bij mijn klanten altijd aan dat het belangrijk is dat je een klik hebt met je boekhouder. Kijk niet alleen naar de prijs en titel. Mijn werkwijze is altijd hetzelfde: ik controleer de boekhouding en geef feedback per mail. Dat werkt goed. Ik zet altijd in op persoonlijk contact, ondanks dat ik veel online doe zie ik dat dit belangrijk is om de klant goed te blijven volgen. Het is prettig om bepaalde keuzes van een ondernemer vooraf te weten; als ze eenmaal een fiscaal of boekhoudkundige handeling hebben gedaan, kun je alleen nog maar reageren.“
Toekomst #
Deborah gelooft in de latente behoefte van fiscaal advies. “Mensen hebben geen idee hoe fiscaal hun leven is. Ik wil die behoefte prikkelen. Als je je werk door automatisering makkelijker kunt maken, kun je je nog meer focussen op zaken als: waar staat mijn klant en hoe kan ik ze tijdig met fiscaal advies benaderen? Je hebt altijd te maken met angst in dit werk. Door het luchtiger te maken, merk je dat mensen het makkelijker vinden. En daar worden ze dan weer zelfverzekerder van.”
Mensen hebben geen idee hoe fiscaal hun leven is. Ik wil die behoefte prikkelen.