Paul Rijnbeek

Adviseur Paul lacht in de camera

“Over zes tot zeven jaar zijn boekhoudkantoren overbodig. Ondernemers doen veel zelf en de boekhouding is nog meer geautomatiseerd. De boekhouder en accountant geven alleen nog maar coaching en advies. En dat is ook wat ik zo leuk vind aan mijn werk. Ik ben meer een ondernemer dan een accountant. Ik vind het heel leuk om mee te denken met ondernemers over hun bedrijf. Dat is ook waar we goed in zijn. Het is mooi om te zien dat het resultaat heeft.” vertelt Paul Rijnbeek.

Samenwerken #

Samen met vier collega’s werkt Paul Rijnbeek vanuit zijn kantoor in Hoofddorp. Veel klanten zitten in de regio Amsterdam. “Ik probeer onze klanten altijd bij elkaar te brengen en samen te laten werken. Op deze manier zijn leuke samenwerkingen ontstaan tussen diverse klanten van ons kantoor. Wij werken nauw samen met juristen en fiscalisten waar we bijna dagelijks contact mee hebben. We wisselen kennis uit, maar het zorgt ook voor nieuwe klanten doordat we verwijzen naar elkaar.”

Rust #

“Ik merk aan onze klanten dat zij gewoon rust willen. We zien dat ze op zoek zijn naar iemand die ze af en toe een schouderklopje geeft; wat je doet is oké en gaat de goede kant op. We zeggen tegen onze klanten; als de vraag ook maar enigszins financieel gerelateerd is, gewoon even bellen. Dat is wat de ondernemer zoekt: iemand die naast hem staat en adviseert in plaats van de bonnetjes inboekt.

Advies aankoop auto #

Een klant was op zoek naar een tweedehands auto en had een auto van ongeveer tien jaar oud op het oog en vroeg naar mijn mening. Ik heb toen aangegeven dat hij dan beter kan zoeken naar een auto van 15 jaar of ouder aangezien je dan “slechts” 35% van de taxatiewaarde hoeft bij te tellen voor privé gebruik. Bij de auto van 10 jaar moet je “gewoon” 25% van de cataloguswaarde (nieuwwaarde) bijtellen voor privé gebruik. Dit kan duizenden euro’s schelen op jaarbasis voor deze klant. Met scherp en goed advies kun je besparingen realiseren.”

Klanten #

“We zijn er voor alle ondernemers. Onze klantenkring bestaat met name uit MKB-ondernemers. Daarnaast bedienen we een aantal internationale klanten en start-ups. Bij start-ups richten wij de administratie met ze in en sparren we over welke kant ze uit willen en kunnen gaan. Daarbij lezen we mee met contracten met investeerders en adviseren hoe je de administratieve organisatie en interne beheersing opzet.” Paul hoeft weinig aan marketing te doen voor zijn kantoor. “De meeste klanten komen via via. De reviews op moneybird.nl helpen ook enorm. We krijgen via de adviseurspagina wekelijks contactverzoeken.”

Moneybird #

Paul werkte voor het eerst met Moneybird via twee ondernemers met beide een eenmanszaak. “Ik leerde Moneybird steeds beter kennen en merkte dat het fijn werkt. Het is heel goed in de basis. Ik ben ook erg blij met de rapporten. Minder fijn vind ik de mogelijkheid dat klanten ondanks een bankkoppeling zelf de status van de betaling kunnen aanpassen. Dat kan de administratie vervuilen.”

Zelf de boekhouding doen #

De visie van Paul is helder. De klant doet zelf zijn administratie en Paul en zijn collega’s zijn er met name voor coaching en advies. Waarom vindt hij dit zo belangrijk? “Dit heeft twee redenen. Ik ben van mening dat je beter weet wat er omgaat in je bedrijf als je zelf de administratie doet. De ondernemer is beter in staat om zijn beleid te sturen. Daarnaast kost het geld om je administratie uit te besteden. Je kunt dit geld beter investeren in advies, dat brengt je bedrijf echt verder.” Het kantoor van Paul werkt met een vaste prijs. “Je weet aan het begin van het jaar wat je betaalt. Je krijgt geen aparte factuur voor advieswerk. Het is Register Accountant-werk* voor een fatsoenlijke prijs.”

*Een Register Accountant is een accountant die de controleverklaring over de jaarrekening mag uitvoeren.

Lees ook: Zo vind je een boekhouder die bij je past