- Expert aan het woord
- 21 februari 2019
- Leestijd: 3 minuten
Thomas de Jong
Na jaren in loondienst te hebben gewerkt, begon Thomas de Jong voor zichzelf. Hij adviseert ondernemers niet alleen over hun boekhouding, hij denkt ook met ze mee met andere aspecten van ondernemen.
Nu hij zelf ondernemer is, kan de boekhouder uit Leeuwarden zich nog beter in zijn klanten verplaatsen. “Ik heb meer vrijheid en kan meer voor klanten doen dan alleen de boekhouding. Als je boekhoudkundige zaken op tijd af hebt, kun je aan je toekomstplan werken. Ga je investeren? Ga je personeel aannemen? Met deze vragen help ik ze graag.” vertelt hij.
Boekhoudpakket #
Om de boekhoudkundige taken op tijd af te hebben, werkt Thomas met een aantal online boekhoudpakketten. Zo’n 30 tot 40% van zijn klanten werkt in Moneybird. “Het is één van de opties die ik voorstel. Ik loop elk pakket even door en de klant kan zelf kiezen wat goed voelt. Dan gaan we het samen inrichten.”
“De meeste klanten boeken vervolgens zelf in Moneybird, andere klanten leveren het online aan en dan verwerk ik de facturen. De btw-aangifte doe ik voor vrijwel iedere klant.” Om zelf wegwijs te worden in Moneybird heeft Thomas de training voor Experts doorlopen. “Ik kwam het tegen op internet, ik ben gaan kijken wat het is. Vervolgens heb ik me aangemeld als Expert en de training gevolgd. Ik heb 20 jaar ervaring in boekhouden dus ik kon de training snel doorlopen. Het is een overzichtelijk programma dat ondernemers gewoon begrijpen.”
Bijhouden van je boekhouding voorkomt nachtwerk en fouten.
Moneybird Expert nodig? #
Op de vraag of je dan überhaupt nog een Moneybird Expert nodig hebt, zegt Thomas: “Over het algemeen heeft de ondernemer niet de meeste kennis op het gebied van boekhouden en belastingen. Als je het door een ervaren iemand laat doen, dan mis je geen aftrekposten en heb je een extra controle. Bovendien vinden ondernemers het vaak fijn om iemand te hebben waarmee ze kunnen sparren. Ik kan hen op financieel gebied een spiegel voorhouden. Hierdoor kan de ondernemer werken aan zijn bedrijf en bezig zijn met zijn passie.”
“Ik maak vaste prijsafspraken met mijn klanten. Zo weten ze vooraf wat ze betalen en krijgen. Maar we bespreken ook wat ik ga doen en wat zij zelf oppakken. Ik ben gericht op het constant bijhouden van de administratie zodat we snel advies kunnen geven. Ik zie boekhouden als tandenpoetsen: als je elke dag even vijf minuten aan je boekhouding werkt, heb je nergens last van. Als je na een kwartaal nog alles moet bijwerken, dan wordt het soms nachtwerk en daarmee foutgevoelig.”
Franchise organisatie #
Thomas is onderdeel van franchise organisatie OAMKB. In principe is Thomas zelfstandige, maar werkt veel samen met collega’s en voor specifieke verzoeken weten de specialisten elkaar te vinden. “Als ik een vraag krijg over de overname van een bedrijf, dan betrek ik een fiscalist hierbij. Die gaat het dan verder uitwerken. Het is prettig om zulke specialisten in je netwerk te hebben.”
Friesland #
Veel van de klanten van Thomas komen uit Friesland. “Ik vind het prettig om klanten minimaal één keer per jaar te zien. Je hebt een vertrouwensrelatie met elkaar. En als je wilt adviseren naar de toekomst toe moet je je klant ook aanvoelen; wat vindt hij belangrijk? Wil hij zoveel mogelijk geld verdienen of vindt hij werk gewoon leuk en moet het leven betaalbaar blijven? Als je alleen online betrokken bent, ben je een betaald verlengstuk van het boekhoudprogramma. Ik merk dat klanten het persoonlijke contact waarderen.”