Afzenderadressen
Hoe wijzig je je adresgegevens op je facturen en offertes? Deze vraag krijgen we regelmatig binnen op onze supportafdeling. De bedrijfsinformatie kun je wijzigen in je afzenderadres!
We helpen je graag bij het beter worden in ondernemen. Hier hoort boekhouden ook bij. Bekijk de video’s en leer!
Voordat je aan de slag kan met je boekhouding, moet je eerst zorgen dat een aantal instellingen goed zijn ingesteld. In onderstaande video's leggen we stap voor stap uit hoe je deze instellingen kan aanpassen.
Let op: De video's zijn verouderd, jouw administratie ziet er iets anders uit dan de video's. We werken aan het vernieuwen van onze video's!
Hoe wijzig je je adresgegevens op je facturen en offertes? Deze vraag krijgen we regelmatig binnen op onze supportafdeling. De bedrijfsinformatie kun je wijzigen in je afzenderadres!
Je bedrijf heeft altijd een bedrijfsnaam. Deze bedrijfsnaam registreer je bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Het kan voorkomen dat je verschillende handelsnamen wilt hanteren. Als je bijvoorbeeld producten verkoopt en per product een andere naam communiceert.
In de huisstijl worden alle huisstijlelementen van de factuur en offerte bepaald, zoals het logo, lettertype en afzendergegevens.
Er komen vaak vragen binnen over de factuurnummering. Bijvoorbeeld over dat het niet duidelijk is welk definitieve nummer een conceptfactuur gaat krijgen.
Met workflows kun je in Moneybird de instellingen van de facturen bepalen, zoals de teksten op de factuur en hoe je klant de factuur kan betalen. We beginnen met het toevoegen van een workflow.
In boekhoudland is een grootboekrekening een veelgebruikte term. Deze term komt uit de tijd dat boekhouders en accountants nog echt met een grootboek werkten om alle inkomsten en uitgaven in bij te houden. Met grootboekrekeningen wordt bedoeld dat alle inkomsten en uitgaven van hetzelfde soort worden gebundeld.
Nu alle instellingen goed staan, ben je klaar om offertes en facturen te gaan versturen. Heb je een aanvraag ontvangen? Maak en verstuur dan eenvoudig je offerte. Heb je een opdracht uitgevoerd of je producten geleverd? Tijd om te factureren!
Een offerte is een formeel aanbod van je dienst of product. Je klant kan de offerte dan accepteren of niet. In deze video worden vier onderdelen behandeld, het maken en versturen van een offerte, de offerteworkflow, een offerte online laten accepteren en een offerte omzetten naar een factuur.
Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van ondernemen: facturen sturen. Facturen sturen is de basis van je onderneming. Je wilt namelijk geld ontvangen voor je goederen of diensten.
Met extra velden kun je extra informatie kwijt waarvoor geen standaard velden aanwezig zijn. Je kunt een extra veld aanmaken voor contacten, facturen en offertes of in je afzenderadres.
Wil je korting geven op een factuur? Dan kan dat op drie manieren. Je geeft een percentage korting over een enkele factuurregel, een percentage over het volledige factuur bedrag of je geeft een vast bedrag korting.
Als ondernemer stuur je misschien wel eens facturen die betrekking hebben op een bepaalde periode, bijvoorbeeld een heel jaar. De hosting van je website is hier een goed voorbeeld van. Hoe boek je dit soort facturen boekhoudkundig goed weg? Zodat de kosten of omzet worden verdeeld over de gehele periode.
Als je producten levert, wil je misschien met deze producten wel een pakbon meesturen. In Moneybird kun je een pakbon maken vanuit een factuur.
Het komt natuurlijk wel eens voor dat je een verkeerde factuur hebt gestuurd of dat ergens iets fout is gegaan. De juiste manier om een foutieve factuur te verwerken in je boekhouding is door een creditfactuur te versturen. Niet door de al verzonden factuur te verwijderen of aan te passen.
Stuur je maandelijks dezelfde factuur? Maak gebruik van periodieke facturen!
Wanneer je maandelijks dezelfde factuur naar je klanten verstuurt, is het handig om van deze facturen periodieke facturen te maken. Deze facturen worden dan automatisch op de juiste datum voor je aangemaakt, en als je wil, ook automatisch verstuurd.
Wanneer je een periode wilt toevoegen op je periodieke facturen, maar je wilt de omzet niet verdelen, dan kun je gebruik maken van datumtags.
Ook je inkoopfacturen en bonnen horen thuis in je boekhouding!
Ook je inkomende documenten voeg je toe aan je boekhouding. Maar hoe doe je dit op de makkelijkste manier?
Wanneer je facturen hebt waarbij de omzet of kosten over meerdere maanden verdeeld moet worden, kun je gebruik maken van de periodeselector. Deze voeg je eenvoudig toe aan je facturen.
Hoe verwerk je inkoopfacturen uit het buitenland in Moneybird? Zorg ervoor je je de juiste btw-tarieven gebruikt.
Koppel je banktransacties aan je facturen en inkomende documenten om je boekhouding compleet te maken
aarom je betalingen verrichten in de online omgeving van je bank, als je dit ook direct vanuit Moneybird kunt doen? In Moneybird kun je (afhankelijk van je bank) op drie manieren je betalingen van je inkoopfacturen starten.
Hoe koppel je meerdere facturen aan één betaling? Het kan voorkomen dat je een klant meerdere facturen verstuurt en hij of zij deze in één keer betaalt. Of dat je zelf meerdere facturen hebt gekregen van een leverancier en je deze in één klap betaalt. Ook kun je te maken krijgen met creditfacturen.
Het kan voorkomen dat een factuur in meerdere delen is betaald. Je kunt de betalingen eenvoudig verwerken door ze aan de factuur te koppelen.
Deze video gaat over het verwerken van contante betalingen. Je kunt in Moneybird contante betalingen verwerken. Bij contante betalingen kunnen er drie situaties zijn. Je hebt een kas in je bedrijf, je hebt het geld in je portemonnee gestopt of wanneer je een bedrag opneemt en dit gebruikt om een aankoop mee te betalen.
Een simpele maar veel gestelde vraag gaat over het verwerken van betalingsverschillen. Stel je klant heeft iets te veel of iets te weinig overgemaakt. Je kunt vragen of de klant het alsnog wil overmaken, of het bedrag naar hem of haar overmaken. Maar gaat het om een klein bedrag? Dan kun je het ook wegboeken op een passende categorie.
Wanneer je vaak dezelfde producten verkoopt is het onhandig en onnodig veel werk als je deze elke keer opnieuw in moet vullen op je factuurregels. Daarom kun je in Moneybird producten toevoegen.
Door boekhouders wordt een project vaak een kostenplaats genoemd. Door projecten toe te voegen aan je boekhouding, worden alle resultaten per project inzichtelijk.
Je kunt uren registreren om ze door te factureren aan de klant of om bij te houden hoeveel uur je waar aan gewerkt hebt. Zo kun je aan het eind van het jaar ook precies zien of je aan het urencriterium voldoet.
Je kunt geregistreerde uren eenvoudig factureren. Factureer je uren, dan zie je in het urenoverzicht ook welke status de facturen hebben.
Wanneer je je privéauto zakelijk gebruikt, mag je hier over het algemeen € 0,19 aan kosten voor doorvoeren in je boekhouding. Weet je niet zeker wat de regels zijn voor jouw situatie? Overleg het met je adviseur.
Ook je inkomende documenten voeg je toe aan je boekhouding. Maar hoe doe je dit op de makkelijkste manier?
Een investering is een bedrijfsmiddel van meer dan € 450,- dat meerdere jaren meegaat. In deze video leggen we je uit hoe je een investering verwerkt in je online boekhouding bij Moneybird.
Vooral bij kleine ondernemers loopt zakelijk en privé nog wel eens door elkaar. Hoe verwerk je privébetalingen en onttrekkingen op de juiste manier in je boekhouding?
Binnen Moneybird kun je je boekhouder, adviseur of medewerker toegang geven tot je administratie. Zo kun je een medewerker rechten geven om facturen of offertes te versturen, en kan je boekhouder makkelijk met je meekijken. Ook kun je notities voor elkaar achterlaten.
Femke Hogema gelooft ten diepste dat je alleen een succesvol bedrijf kunt hebben wanneer je zelf grip op cijfers hebt. Ze is auteur van de bestseller ‘Financiën voor ZZP’ers’ en mede-auteur van 'Profit First'. Ze heeft de afgelopen jaren honderden ondernemers getraind in financieel bewust ondernemerschap. Nu leidt ze boekhouders en accountants op tot Profit First Professional.
In onderstaande video's legt Femke Hogema in het kort de basisbeginselen van het boekhouden uit.
Boekhouden is belangrijk, maar waarom eigenlijk? De Belastingdienst heeft er belang bij dat duidelijk is hoeveel belasting je moet betalen. Maar hoe zit het met jouw belang? Wat levert een goede boekhouding jou op? Femke legt uit waarom het belangrijk voor jou is.
De balans en resultatenrekeningen vertellen samen het financiële verhaal over je bedrijf. De resultatenrekening vertelt je wat je eigenlijk wilt weten: ‘Ben ik financieel succesvol?’ Femke legt uit wat de resultatenrekening jou precies vertelt over jouw financiële situatie.
De balans laat zien hoe jouw bedrijf er voor staat. De balans vertelt jou precies wat je hebt en hoe het gefinancierd is. Maar hoe lees je de balans precies? Femke helpt je met het begrijpen van de balans.
Verkoopfacturen dienen een paar belangrijke doelen. Femke legt uit welke doelen het versturen van verkoopfacturen dienen en aan welke eisen de verkoopfactuur moet voldoen.