Categorieën toevoegen

Alle boekingen in je boekhouding worden met behulp van de categorieën gemaakt. Categorieën worden ook wel ‘grootboekrekeningen’ genoemd. Via Instellingen > Categorieën kun je de categorieën in je administratie beheren. In Moneybird maakt het niet uit of je een eenmanszaak hebt of een BV. Moneybird kun je gebruiken voor beide rechtsvormen.  Als je je aanmeldt dan zet Moneybird automatisch de juiste categorieën klaar op basis van je rechtsvorm. Dit wordt automatisch gedaan aan de hand van het KVK-nummer wat is ingevuld in jouw administratie. 

Losse categorie toevoegen

Via Instellingen > Categorieën kun je bovenaan de pagina via de 'Toevoegen' nieuwe categorieën aanmaken. Alle categorieën binnen een administratie moeten een RGS 3.5-code hebben gekoppeld. Je ziet een lijst van de categorieën waar je uit kunt kiezen. Ook kies je of je een categorie toevoegt voor de resultatenrekening of balans. Het is niet mogelijk om zelf een categorie aan te maken.

Je kunt kiezen in de lijst, of zoeken op naam of RGS-code via de zoekbalk. Je kiest een RGS-code uit een lijst en vult daarna de categorie aan. 

Als je een categorie hebt gekozen, geldt het volgende:

  • Je kunt je categorie zelf een naam geven
  • Je kunt je categorie een omschrijving meegeven, deze zal in het overzicht van je categorieën onder het een i-teken als extra informatie worden getoond.
  • De RGS wordt automatisch ingevuld en kan alleen aangepast worden als je een andere categorie in de lijst selecteert.
  • Als er meerdere categorieën bij elkaar horen, kun je een bovenliggende categorie kiezen. In de resultatenrekening of op de balans worden de bedragen van de onderliggende categorieën bij elkaar opgeteld en het totaal wordt bij de bovenliggende categorie weergegeven.
  • De grootboekcode wordt automatisch ingevuld.

Er wordt bij de categorieën gefilterd op de rechtsvorm van de administratie. Eventueel kun je de filter aanpassen.

Categorie vanuit een set toevoegen

Voor situaties die vaak van toepassing zijn, zijn er categorieënsets beschikbaar. Vanuit een set kun je eenvoudig nieuwe categorieën toevoegen. Je hoeft de categorieën alleen te selecteren. De instellingen staan automatisch goed. Welke sets worden getoond, hangt af van je rechtsvorm die bekend is bij de KVK.

Overzicht van actieve categorieën

Wanneer je naar de instellingen van de categorieën gaat, krijg je een overzicht van de categorieën die actief zijn in je administratie. Het overzicht is opgedeeld in de categorieën voor de resultatenrekening (omzet en kosten) en de categorieën voor de balans

Afhankelijk van de categorie is ook het mogelijk om categorieën aan te passen, deactiveren of verwijderen


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren