- Ondernemersverhaal
- 1 juli 2016
- Leestijd: 2 minuten
Alex Verbeek
Alex Verbeek heeft sinds een jaar of vier zijn eigen schilderbedrijf. Zijn partner doet voor hem de boekhouding. 'Ik werk gewoon graag met mijn handen. Een mooie oplossing zo!'
“Ik was elf toen we op school een dambord maakten. Toen ik de vakjes aan het schilderen was zei mijn docent: ‘Jij moet schilder worden!’. Toen dacht ik: laat ik dat maar doen. Op mijn veertiende had ik mijn eerste schildersbaantje.” Alex vindt schilderen mooi werk: “Ik kan de hele dag wel schilderen. Vijf uur, zes uur, acht uur, tien uur, het maakt me niet uit. Ik vind het gewoon leuk werk. Ik ga alleen voor het maximale; kwaliteit leveren, met passie. Het is leuk als mensen aan het eind van de dag zeggen: ‘Nou! Dat heb je mooi gedaan!’.”
Na ruim dertig jaar in loondienst te hebben gewerkt besloot Alex voor zichzelf te beginnen. “Het is een behoorlijke stap. Er komt veel op je af en het is maar de vraag of je werk hebt. Maar ik heb nog geen dag thuis gezeten. Ongelofelijk!”
Alex doet alles wat met schilderen te maken heeft, dus ook stukadoren en behangen bijvoorbeeld. “Ik werk het meeste voor particulieren. Ik denk dat negentig procent van mijn klanten particulieren zijn. Het mooiste vind ik oude woningen. Ik schilder een monumentaal pand in de Betuwe. Daar kom ik eens in de zoveel tijd. Hoe ouder, hoe leuker! Ik vind het mooi om van iets “slechts” iets “nieuws” te maken.”
De boekhouding laat Alex over aan zijn partner Anouska. Alex: “We hebben eigenlijk meteen besloten dat Anouska zich met de administratie zou bezig houden. Ik ben het liefst met mijn handen bezig. En Anouska heeft alles strak voor elkaar!” Anouska: “Ik heb me er gelijk in gestort. Beetje online onderzoek gedaan en wat rond gevraagd en toen kwam ik bij Moneybird uit. Vooral in het begin is Moneybird fijn, alles is overzichtelijk en duidelijk ingericht.”
Elke zondag zitten Anouska en Alex samen om offertes te maken. Anouska: “Ik kan moeilijk inschatten hoeveel tijd iets kost en hoeveel liter verf Alex nodig heeft. Dus de offertes maken we samen. Ik werk deze dan later uit. Verder maak ik facturen en doe de kwartaalaangifte met behulp van Moneybird.”
Als Anouska twijfelt, mailt ze haar boekhouder: “Alles wat je zelf kunt doen scheelt geld. Je kunt veel zelf doen, maar je blijft een boekhouder nodig hebben. Wij gebruiken onze boekhouder vooral voor de jaaraangifte en voor vragen. Ook is hij onze contactpersoon voor de Belastingdienst. Dit geeft een veilig gevoel.”
Je kunt veel zelf, maar je blijft een boekhouder nodig hebben.
Anouska: “Soms vind ik het lastig dat je Moneybird niet kunt bellen. Maar de supportafdeling van Moneybird is echt top. Een mailtje en je hebt gelijk een goed antwoord. En al mail ik tien keer, ze helpen je goed en leggen het netjes uit.”