- Ondernemersverhaal
- 1 augustus 2016
- Leestijd: 2 minuten
Daniël Davina
Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt én een passie voor techniek begeleiden naar werk, dat is het dagelijkse werk van Daniël Davina. Met Davina Werkt coacht en bemiddelt hij mensen zodat zij na een interne opleiding aan de slag kunnen in de metaal- of houtbewerking.
In 2016 is Daniël samen met een zzp’er begonnen om jongeren te begeleiden. Dat was al vrij snel succesvol: ze hebben binnen no-time drie jongens naar werk geholpen. Nadat Daniel zijn concept voorgelegd had aan de Gemeente Enschede, zijn ook reintegratiebureaus aangehaakt. Via deze partners en andere gemeenten komen zij-instromers, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en statushouders in contact met Davina Werkt. Nu, twee jaar na de oprichting, heeft Davina Werkt twee mensen in dienst en een eigen pand in Enschede waar gemiddeld zeven tot acht mensen in een traject zitten.
Het is een bewuste keuze om niet te groot te worden. We zijn anders dan bestaande concepten. Wij gaan uit van de talenten, kwaliteiten en hulpvragen van deelnemers en halen daar het maximale uit. Vervolgens gaan we op zoek naar een werkgever die specifiek bij die persoon aansluit. Het gaat dus altijd om maatwerk.
In de werkplaats in Enschede hangt een ontspannen, rustige werksfeer. De werknemers ontdekken hier samen met de mensen van Davina Werkt wat ze kunnen en leuk vinden. “We bootsen hier de werksituatie van een opdrachtgever na. Het doel is altijd om mensen naar betaald werk te begeleiden.”
Vol passie vervolgt Daniël zijn verhaal: “Mijn rol is met name het contact met de bedrijven. Ik doe wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Dat we daarmee dit bereiken, geeft een enorm goed gevoel. Het is fijn om mensen te helpen om daar te komen waar ze naartoe willen. Anderzijds helpen we de bedrijven; zij kunnen moeilijk vakmensen vinden. Zij dragen hiermee bij aan duurzaamheid; de meerwaarde zit hem in social return.”
Aan de financiële kant werkt Daniël samen met boekhouder Bernice Ten Heuw. “Zij werkt met Moneybird en zo ben ik er ook mee gaan werken. Eens in de drie maanden kijkt zij de administratie na door in te loggen op mijn administratie.” Daniël maakt veel gebruik van de app. Ook het omzetten van een offerte in een factuur werkt voor hem prettig. “Het nadeel is dat ik Moneybird niet kan bellen, maar ik krijg via de mail ook het antwoord op mijn vraag. Gelukkig kan ik Bernice bellen als ik een probleem heb, waar ik direct een antwoord op wil.” Elke vrijdag werkt Daniël zijn administratie bij, daar is hij een uur mee bezig. “De administratie doen geeft mij rust; ik weet waar ik sta met het bedrijf. Zo kan ik sturen en beslissingen maken. Als je veel zelf doet heb je meer inzicht en betrokkenheid in je bedrijf.”