- Ondernemersverhaal
- 18 oktober 2019
- Leestijd: 4 minuten
Jenny Meerman
Je hart volgen. Je droom achterna. Dat is wat Jenny Meerman heeft gedaan. Sinds drie jaar geeft ze met haar bedrijf Huisgeluk interieur- en stylingadvies aan particulieren en bedrijven.
Nieuwe start #
Na een lastige periode in haar leven gooide Jenny het roer om. Van docent grafische vormgeving naar een eigen bedrijf. “Ik heb een interieuropleiding gevolgd en ben gaan onderzoeken wat ik wilde doen. Daar is Huisgeluk uit voort gekomen.” vertelt Jenny. Nog geen tweeënhalf jaar later zit Jenny’s agenda bomvol. “Het eerste jaar moest ik zoeken naar klanten. De eerste opdrachten kwamen via via. Van andere ondernemers hoorde ik dat ze veel aanvragen kregen via hun website. Toen ben ik me gaan verdiepen in SEO, Pinterest en Instagram. Nu krijg ik dagelijks aanvragen en hoef ik niet meer fanatiek acquisitie te doen.” Niet alleen particulieren en bedrijven weten haar te vinden. “Ik heb een aantal samenwerkingen met woonwinkels en interieurmerken. Dat draagt bij aan mijn bedrijf.”
Van keukentafel via zolder naar kantoor #
Jenny begon met werken vanuit huis. “Ik was de hele dag alleen en de muren kwamen op me af. Bovendien liepen werk en privé met twee kleine kinderen in huis door elkaar. Dat was niet altijd efficient.” Na een oproepje op Instagram kwam ze terecht bij een werkruimte in het Dominicanenklooster in Zwolle. “Ik vond twee andere ondernemers en samen hebben we er een mooie werkplek van gemaakt. Het is een fijne plek om te werken. In de zomer kun je lekker lunchen in de prachtige tuinen van het klooster en de binnenstad is op loopafstand. En het is vooral leuk dat je aanspraak hebt en elkaar ondernemersvragen kunt stellen.”
Verplaatsen in de klant #
Op haar werkplek in het klooster werkt ze haar ideeën uit. “Ik wil me zo goed mogelijk verplaatsen in de smaak van de klant. Het moet een interieur worden waar zij zich thuis voelen. De ene keer is het wat meer design, de andere keer industrieel of vintage. Mijn stijl kenmerkt zich door het licht, het vele kleurgebruik en maatwerkmeubels.”
Advies op maat #
Om zich goed te kunnen verplaatsen in de klant heeft Jenny eerst een vrijblijvend intakegesprek. “Zo leren we elkaar kennen, zie ik de woning en bespreken we het budget. Ik maak vervolgens een offerte. Als ze akkoord zijn kunnen we van start. Ik wil de klant dan nog beter leren kennen om het interieur te maken wat bij ze past. Dat doen we door vragenlijsten en moodboards. Ik vind het belangrijk dat de klant goed betrokken wordt bij het ontwerpproces en daarom presenteer ik tussendoor mijn ideeën en plannen. Het plan waar ze het meest blij van worden, ga ik uitwerken in 2D of 3D. De klant krijgt het ontwerp als handzaam boekje met advies voor verlichting, kleur en materiaal. Compleet met alle kleur- en materiaalstalen. Handig als ze gaan winkelen bijvoorbeeld.
Kennis delen #
Ondernemersvragen stelt ze niet alleen aan haar kantoorgenoten. Samen met twee ondernemers heeft ze een intervisieclub. “We werken alle drie heel verschillend. En daarom is het zo leerzaam. We bespreken de vindbaarheid, hoe je je uurtarief bepaalt en hoe je zorgt voor een balans tussen werk en privé. Via Instagram heb ik ook veel contact met andere ondernemers.” Om de ontwikkelingen in haar vak bij te houden, gaat ze regelmatig naar bedrijven die een training aanbieden, beurzen en cursussen.
Uitdagingen #
Met de groei van haar bedrijf ontstaan er andere uitdagingen. “Mijn bedrijf groeit in korte tijd enorm. Dat is fijn, maar er kan niets misgaan in de planning. Ik moet efficiënt werken zonder fulltime aan het werk te moeten. Ik hou daarom m’n uren goed bij.” De administratie is een andere uitdaging van Jenny. “Mijn man is ook ondernemer. Hij heeft een dure accountant. Ik dacht: dat ga ik niet doen, ik ga veel zelf doen. Ik heb mijn administratie een tijd in Excel bijgehouden. Dat was zo omslachtig en ik was er veel tijd aan kwijt. Mijn kantoorgenoot gebruikte Moneybird en was heel tevreden. Zo ben ik ook gestart en tot nu toe vind ik het heel handig. Ik heb een livesessie (opent in nieuw tabblad) gevolgd van Moneybird en daar kreeg ik al veel handige tips. Het simpele werk als bonnetjes scannen en facturen inboeken doe ik zelf. Maar voor complexe vragen ga ik binnenkort op zoek naar een boekhouder. Hoe ga je bijvoorbeeld om met benzine en telefoonkosten? Ik leen af en toe een auto van een kantoorgenoot en betaal dit uit prive, terwijl het zakelijke kilometers zijn. Dat zijn vragen waar ik graag mee geholpen wordt.”
Toekomst #
“Ik vind het fijn dat ik flexibel ben nu de kinderen klein zijn. Voor de komende jaren heb ik voldoende uitdagingen. Ik wil bijvoorbeeld nog een lichtopleiding doen. Misschien komt er eens een stagiaire bij, dat lijkt me leuk vanuit mijn onderwijsachtergrond.”