- Ondernemersverhaal
- 19 februari 2020
- Leestijd: 4 minuten
Jolien Wansing
Zorgvuldig giet Jolien wat saus over een gegrilde maiskolf. Ze neemt wat afstand en bekijkt het resultaat. Nog niet helemaal tevreden zakt ze door haar knieën en dipt het kwastje nogmaals in de saus en zorgt voor het perfecte plaatje. Kleine druppels dept ze weg met keukenpapier. Klaar om vastgelegd te worden.
In Amsterdam is foodstylist Jolien Wansing met freelance fotograaf Rob van der Voort in de studio aan het werk. Lampen verlichten een perfect gedekte tafel, zodat de camera die boven de tafel hangt het werk van Jolien zo goed mogelijk kan vastleggen.
Details #
“Voorbereiden en uitvoeren op detailniveau. Ik hou van dat gefrutsel. Het heeft iets kneuterigs om een tafel met eten perfect te stylen. Je moet steeds goed nadenken over elke kleine handeling: geloof ik wat ik hier zie? Zo’n stuk mozzarella bijvoorbeeld, dat moet je goed scheuren om het van zowel de binnen- als buitenkant perfect te laten uitzien. Als ik dan na die tijd de foto’s zie denk ik: dat hebben we goed gecheft.”
Van opleiding naar werk #
Tijdens haar opleiding Toegepaste Kunst & Techniek deed Jolien Wansing de styling van twee afstudeeropdrachten voor een televisieproductie. “Ik had de spulletjes gedaan, zo noemde ik dat toen nog. Op de set staan gaf zo’n bijzondere dynamiek. Ik wilde mijn stage gebruiken om te kijken of ik de tv-wereld echt zo leuk vond.” En zo rolde ze via een stage bij Draadstaal (een satirisch televisieprogramma) de film- en televisiewereld in.
Televisie en films #
Jarenlang werkte Jolien als freelance creatief binnen het art department van televisieproducties, commercials en films. “Art department is het allesomvattende visuele deel van een productie: het setontwerp, de rekwisieten, de hele inrichting. Wij vertalen van een script op papier naar bewegend beeld en zorgen dat de look en feel bij het script past. Wij zorgen bijvoorbeeld dat alle details in het huis van het personage ook daadwerkelijk bij zijn karakter passen. Films en series worden bijna nooit chronologisch opgenomen. Wij zorgen dat de boodschappentas op de ene locatie precies zo gevuld is als op de andere locatie waar we twee weken later opnemen.”
Foodstyling #
“Na al die jaren kreeg ik steeds meer interesse voor food en hoorde ik van het bestaan van een foodstylist, dat vond ik interessant. Ik dacht: ik ben al zo bezig met het creëren van een mooi plaatje voor bewegend beeld. Volgens mij kan ik dit ook combineren met eten.” En zo is Jolien langzaam haar focus gaan verleggen van art department naar foodstyling. “Ik ben foodstyling er steeds meer bij gaan doen en heb het zo een beetje afgedwongen.”
Focus #
“Het werk in art department kan ik, ook met de aanstaande gezinsuitbreiding, niet tot in de eeuwigheid blijven doen. Het is fysiek zwaar werk en arbeidsintensief. Eerst was het art department en foodstyling. Het is nu foodstyling met m’n kennis van art department. Mijn kracht ligt in het combineren van die expertises: tafelstyling, recepten bedenken en bereiden en dit vervolgens op beeld appetijtelijk en goed eruit laten zien.”
Buffer #
“Bij mijn nieuwe focus hoort ook minder financiële zekerheid. In dit vak word je één tot twee weken van tevoren gevraagd. Het komt wel eens voor dat ik twee weken geen werk heb. Sinds ik een fijne buffer heb opgebouwd kan ik genieten van de dagen dat er geen betaald werk is. Dat geeft me de ruimte om aan mijn eigen projecten te werken, mijn berging op te ruimen en mijn administratie te doen.”
Online boekhouden #
“Ik kan niet zo goed overweg met Excel. Ik kreeg de tip dat je met Moneybird professioneel uitziende facturen kunt sturen en dat je goed overzicht hebt. Dat wilde ik wel. En dat is eigenlijk ook waarvoor ik Moneybird het meeste gebruik. Ik besteed veel uit aan mijn boekhouder. Ik lever nog net geen schoenendoos in! Maar ik lever wel mijn bonnen in. Ik zorg dat de bonnen op volgorde zijn en schrijf op de bon om welke project het gaat. Zij verwerken dat vervolgens. Ik heb namelijk een grote cashflow en veel retourbonnen van spullen die ik na aankoop toch niet nodig blijk te hebben. Ik vind het echt rotwerk om dat zelf te doen en betaal met liefde geld aan mijn boekhouder die dit goed en netjes doet. Zij hebben ervaring in dit werkveld en begrijpen mijn werk daarom goed. Ik wil wel meer inzicht in mijn uurtarief en materiaalkosten. Ik denk dat ik me maar eens ga verdiepen in categorieën en projecten. Want nu mijn focus anders is, wil ik ook wel meer zelf gaan doen!”