- Ondernemersverhaal
- 1 september 2016
- Leestijd: 2 minuten
Koen van der Velden
Koen van der Velden begon op 17-jarige leeftijd de webshop Donskussen.nl. Hierin kan hij zijn passie voor online marketing kwijt. Hij vertelde ons over zijn bedrijf en ambities.
“Kunnen we die kussens niet online verkopen?” Dat vroeg Koen van der Velden (24) op 17-jarige leeftijd aan zijn vader. De kussens waren één van de producten die zijn vader met het bedrijf Katex levert aan consumenten. Zijn vader was enthousiast, en ook grote merken reageerden positief op het initiatief. De online webshop Donskussen.nl werd geboren en Koen verdient inmiddels zijn brood met de webshop. “De eerste kussens kocht ik via mijn vader in. Toen dat een succes bleek te zijn ben ik opzoek gegaan naar leveranciers van A-merken. Toen ik bij Vandyck aan tafel zat waren ze direct enthousiast. Zij verkochten nog weinig online en vonden het bijzonder dat een 17-jarige jongen deze markt aan het ontdekken was. Mijn leeftijd heeft dus in mijn voordeel gewerkt, ik weet niet of ik dat nu nog voor elkaar zou krijgen bij leveranciers.”
Winkelervaring online #
Koen wilde zich onderscheiden door de winkelervaring online te brengen. Eén van de voorbeelden daarvan is de kussentest; “Op basis van een aantal vragen over je postuur en slaaphouding, wordt het voor jou ideale kussen geadviseerd. Veel andere webshops bieden zo’n dergelijke test nu ook aan.” Die winkelervaring probeert hij nu verder uit te breiden met video’s en blogs met productinformatie, tips en advies.
Ambitie #
“Met Donskussen.nl wil ik binnen het topsegment van de beddengoedmarkt de grootste worden. Ik wil een totaalpakket kunnen bieden, maar wel alleen met natuurlijke materialen zoals wol, dons en katoen.” Dat is ook één van de redenen waarom Koen zich alleen focust op Donskussen.nl. Hij wil deze shop elke dag beter maken, zodat meer mensen de site weten te vinden. “Google is het belangrijkste marketingmiddel voor Donskussen.nl. Zowel organisch als betaald. Daarnaast ben ik net begonnen met affiliate marketing en ook in de B2B markt liggen nog veel kansen.”
Het is gaaf om te onderzoeken wat de behoefte van de klant is en hoe je daarop kunt inspelen.
Werkweek #
“Op vrijdag help ik vaak mee met het versturen van de kussens. De andere dagen zijn gevuld met het maken van content, toevoegen van nieuwe producten en communicatie met klanten.” De bestellingen gaan mee met Katex, waardoor Koen zich kan focussen op de doorontwikkeling en de klantenservice. Dat maakt dat hij makkelijk weg kan. Die vrijheid van het leven als ZZP’er bevalt Koen uitstekend. Onlangs werkte hij een half jaar in Azië. “Elke maand werkte ik op een andere plek vanuit een co-working space. Vier tot vijf dagen in de week werkte ik met andere freelancers in een ruimte en de rest van de tijd kon ik reizen. Binnenkort hoop ik weer te gaan.”
Moneybird #
“Ik gebruik Moneybird voor de facturatie. Ik heb een tijdje een ander pakket geprobeerd, maar dat beviel niet en toen ben ik weer overgestapt naar Moneybird.” Koen wil zo min mogelijk handmatig werk doen en daarom bouwde hij zelf een plugin met Sendcloud, een verzendtool voor webshops. “Hierdoor hoef ik geen adreslabels meer over te typen en hou ik de status van de verzending bij. Die informatie gebruikt het systeem vervolgens voor het verzenden van de factuur.”