- Ondernemersverhaal
- 18 juni 2020
- Leestijd: 3 minuten
Marieke Hoekstra
“Ik parkeerde mijn fiets voor het pand. Liep achter de makelaar aan. We openden de deuren en ik was op slag verliefd. Wat een karakter zat er in het pand! Met die oude elementen op het plafond, de hoogte en de mooie ruimten. Het straalde echt een gevoel uit. Ik wist gelijk, dit is het. Ik liet de makelaar weten dat ik het graag wilde huren. En toen had ik opeens 560 m2 bedrijfsruimte en nog geen bedrijf.”
Het is 2012 als Marieke Hoekstra, midden in de crisis besluit om in het centrum van Den Haag een monumentaal pand te huren. Marieke vertelt: “Ik wilde graag een plek creëren waar complementaire specialisten zich konden vestigen en met elkaar konden samenwerken. Dat is BLOOM geworden.”
Stoppen of doorgaan? #
Het eerste jaar was heftig voor Marieke en haar bedrijf. “Het was stoppen of doorgaan. Ik heb een weekend lang alle scenario's uitgeschreven. Ik dacht: wat is het allerergste wat er kan gebeuren? Drie jaar schuldhulpverlening. Daar kan ik mee leven. Ik heb nu ook geen geld.” Ze besloot door te gaan. De specialisten gingen maandovereenkomsten voor het huren van een ruimte afsluiten bij Marieke. Zij huurden dan een ruimte om hun sessie of behandeling te kunnen geven. “Niet veel later kwam er een verzoek van een ministerie, zij wilden een ruimte huren in dit pand. Dat zorgde ervoor dat steeds meer ministeries en provincies hier kwamen voor teamsessies, brainstormen, overleggen en vergaderen.”
Kruisbestuiving #
Aan de grote tafel in de ruime statige kamer vertelt Marieke dat ze het belangrijk vindt dat mensen blij binnenkomen én weggaan. “Mensen mogen zich hier lekker thuis voelen. Ze mogen gezellig de keuken inlopen. Als mensen hier strak in pak komen, gaat vaak het jasje uit.” Met de verhuur van de zogenaamde BLOOMRooms is er een kruisbestuiving ontstaan tussen de twee inkomstenbronnen. “Je ziet mensen die hier een BLOOMRoom hebben gehuurd, ook regelmatig terug bij een specialist. Dat kan een specialist zijn in voeding, massage, mindfulness training of acupunctuur.”
Generalist #
Marieke is zelf geen therapeut. Met een achtergrond als bioloog en werkervaring als manager bij verschillende bedrijven in de it, bracht een burn out en een coach haar uiteindelijk bij haar droom, het opzetten van BLOOM. “Door die intensieve trajecten kwam ik erachter dat ik een generalist ben en geen specialist. Ik faciliteer het liever. Het dromen over je eigen bedrijf is leuker dan dat je je plannen gaat uitschrijven. Maar dat uitschrijven van plannen is zo belangrijk. Ik heb alles uitgeschreven. Ik heb templates gebruikt die zo uitgebreid waren dat je goed moet nadenken over alle aspecten.”
Uitbesteden #
Mond-tot-mond reclame zorgt voor de meeste nieuwe klanten voor BLOOM. Het Haagse bedrijf is wel te vinden op social media. “Maar dat ik besteed ik uit. Het is echt mijn energielek. Het is een soort zelfbehoud en daardoor is het geld me meer dan waard.”
Boekhouden #
De boekhouding voor haar bedrijf doet ze gedeeltelijk zelf en laat ze voor de rest aan haar boekhouder Yvonne van der Noll over. ”Ik maak alle offertes en facturen zelf, ook boeken wij alle inkoopfacturen zelf weg. De bankafschrijvingen worden automatisch ingelezen en hoeven we alleen te checken en te corrigeren indien nodig. De rest laat ik over aan Yvonne. Ik vind het wel belangrijk om alles te snappen, Yvonne legt het met plezier duidelijk uit. Maar de loonbelasting en btw-aangifte, daar wil ik me niet mee bezighouden.”
Boekhouder #
Marieke ging Moneybird gebruiken omdat haar vriend het ook gebruikte. Dat ze nog steeds klant is, komt door de vastberadenheid van Marieke om Moneybird te blijven gebruiken. “Mijn oude boekhouder gebruikte oude programma’s en kon niet met Moneybird overweg. Toen ben ik gaan zoeken naar een boekhouder die wel Moneybird wilde gebruiken. Via de website kwam ik bij Yvonne uit. En na een gesprek was er een goede klik. Samen met haar heb ik de hele administratie opgeschoond en ben ik met een schone lei begonnen. Door haar begeleiding kan ik nu nog beter mijn boekhouding doen en heeft ze mij alles verteld om zo goed mogelijk mijn boekhouding te doen.”