- Ondernemersverhaal
- 1 december 2022
- Leestijd: 3 minuten
Rick Mulder
“Een belevingstocht is niet zomaar een wandeling. Niet zomaar een manier om van A naar B te komen. Je gaat iets beleven. Leren vuur maken, een ijsbad nemen, meer leren over wildplukken of paddenstoelen, vies worden, koudwaterzwemmen in de natuur, de sterren zien op één van de donkerste plekjes in Nederland, koken boven vuur. Wat je precies gaat doen, verschilt per tocht. Het mooist is dat ik ze uiteindelijk echt iets heb geleerd waar ze op de lange termijn iets mee kunnen. Of een herinnering hebben gemaakt waar ze jaren later nog steeds aan denken.” Rick Mulder is oprichter van Ik Wil Hiken. Hij organiseert onder andere belevingstochten. In dit artikel lees je zijn ondernemersverhaal.
Een belevingstocht is een heel nieuw concept. Om dat als ondernemer in de markt te zetten, dat brengt wel wat uitdagingen met zich mee.
Beginnen als ondernemer #
“Een paar jaar geleden hebben mijn vrouw Laura en ik de boel opgezegd en zijn we gaan reizen,” vertelt Rick. “Ik speelde toen al met het idee om “iets met outdoor” te doen om mijn passie te volgen. Het zaadje was gepland! Toen we door corona terug moesten komen naar Nederland en alles dicht ging zei Laura: ‘Moet je nu niet iets gaan doen met je passie?’ En toen ben ik het gewoon maar gaan doen. Het begon op Insta, ik ben gewoon gaan delen wat ik doe en wat ik kan. Ik kreeg in korte tijd behoorlijk wat volgers. Heel gaaf! Toen ben ik gaan kijken naar wat ik kan doen om hier geld mee te verdienen. Op dat moment waren cursussen helemaal hot. Dus ik heb een cursus gemaakt over hiken. Hoe maak je een vuurtje vanuit niets, welke materialen heb je nodig, informatie over trainen voor een tocht, informatie over wildplukken en de natuur.”
Een grote groep mensen doet mee aan de cursus. Maar na de coronaperiode zakte dat een beetje in. “Alles ging weer offline. Toen ben ik belevingstochten gaan organiseren. Een belevingstocht is een concept. Je gaat hiken en je slaapt in een tentje, dat is de basis. Daarnaast gaat een specialist mee, dat kan bijvoorbeeld een wildpluk-expert zijn, een ecoloog, een vogelaar of iemand die dierensporen kan herkennen. De tochten zijn vaak meerdaags. Ik organiseer bijvoorbeeld een ouder-kind tocht of een “embrace the winter’-tocht, maar ook tochten in Georgië en Bulgarije.”
Groeien #
Rick is met de buitenlandse belevingstochten begonnen na zijn deelname aan tv-programma Hunted Into the Wild. “Ik heb de expeditieleider van het tv-programma benaderd of hij een samenwerking zag zitten. Het leek hem ook supertof. Hij is een Bulgaarse survivalgids. Afgelopen juli hebben we de Bulgaarse bergen met een groep van twaalf mensen getrotseerd. Aankomend jaar gaan we weer! De buitenlandse tochten zijn iets waar ik me in wil blijven ontwikkelen. Marokko, Griekenland, Bulgarije, Oostenrijk, Georgie. Prachtige wildernis expedities in ongerepte natuur.”
“Persoonlijk wil ik me ook ontwikkelen op mijn specialisme. Als iemand ergens een expeditie organiseert, dat ze bij mij komen voor mijn kennis. Dit zal niet binnen nu en vijf jaar gebeuren, maar daar wil ik qua ontwikkeling en ervaring wel naartoe. Dus daar probeer ik nu wel in te investeren.”
Voor ondernemerschap gaan #
“Wanneer je als ondernemer constant verandert van plan of concept, gaat er in de basis iets niet goed. Ik waak ervoor dat niet te doen. Ik heb bijvoorbeeld een tof idee: en ga er vol voor! Maar vervolgens ben ik op de achtergrond nog niet klaar met het vorige idee. Hierdoor gaat het alle kanten op, en dat voelen mijn klanten ook. Dit is een valkuil van mij en ik moet dan ook leren: wanneer ik mensen ga aanwakkeren, schep ik verwachtingen. Die wil ik waarmaken. Dit betekent bijvoorbeeld: mijn landingspagina met bestelmodule al af hebben voordat ik met de promotie begin. Al de informatie moet rond zijn. Voor mezelf merk ik dat er nog genoeg groei zit in het huidige programma. Die groei wil ik eerst doorzetten, voordat ik iets nieuws toevoeg.”
Het moeilijkste aan mijn onderneming vind ik dat ik mensen moet overtuigen iets te kopen wat nog niet bestaat, ‘’de belevingstochten’’. Ik moet mensen meenemen in de reis. Een zaadje planten en dat zaadje laten groeien.
Ondernemerstip #
De valkuil van Rick is ook gelijk zijn ondernemerstip: “Ideeën zijn mooi, maar zorg er eerst voor dat je concept staat voordat je nieuwe ideeën gaat uitwerken. Op die manier overspoel je je volgers of kopers niet met allerlei keuzes. Waardoor ze uiteindelijk ook niet goed meer weten wat het is wat je doet. Wil niet te veel en begin klein!”