Problemen bij het inloggen


Om bij je administratie in Moneybird te komen, moet je inloggen met een wachtwoord en, als je daar voor gekozen hebt, een twee-staps-verificatiecode of passkeys. Zo zorg je er voor dat jij alleen bij je gegevens kunt en andere personen niet. Het kan voorkomen dat het inloggen niet lukt, waardoor je niet bij je administratie kunt. 

Problemen met het wachtwoord

Als je je wachtwoord niet meer weet, kun je op de inlogpagina op 'Wachtwoord vergeten?' klikken. Vul hier je inlog e-mailadres in en dan wordt er een e-mail naar je verzonden naar je inlog e-mailadres en een e-mail naar je back-up e-mailadres. In beide e-mails zit een link waarmee je een nieuw wachtwoord kunt instellen.

Je ontvangt alleen een tweede e-mail op je back-up e-mailadres als je deze geverifieerd hebt. Als je back-up e-mailadres niet geverifieerd is, ontvang je alleen een e-mail met een link op je inlog e-mailadres.

Heb je een nieuw e-mailadres, maar dit nog niet in Moneybird gewijzigd en heb je geen toegang meer tot het oude e-mailadres om de e-mail voor een nieuw wachtwoord te ontvangen? Dan kunnen wij je e-mailadres aanpassen. Voordat we het e-mailadres aanpassen, wordt er eerst een verificatieprocedure gestart. Zo weten wij zeker dat het verzoek voor het wijzigen van het e-mailadres daadwerkelijk vanuit het bedrijf afkomstig is.

Problemen een tweede factor

Het kan voorkomen dat je problemen hebt met een tweede factor zoals twee-staps-verificatie via authenticatie app of een passkey, dus de extra beveiligingslaag naast je wachtwoord.

Zodra je geen toegang meer hebt tot je tweede factor maar nog wél je e-mailadres en wachtwoord weet, kun je gebruikmaken van herstelopties:

  • Identiteitsbewijs scannen
  • iDeal betaling
  • KVK verificatie

In het geval van twee-staps-verificatie via authenticatie app, kun je ook gebruik maken van 2FA back-upcodes. 2FA back-up codes zijn eenmalig te gebruiken. Wanneer je passkeys gebruikt, heb je geen 2FA back-up codes. Je kun een 2FA back-up code op drie manieren verkrijgen:

  • Deze codes heb je gedownload tijdens het instellen van 2FA.
  • Deze heb je in beeld te zien gekregen bij één van de bovenstaande herstelopties. 
  • Deze heb je per brief gekregen bij één van de bovenstaande herstelopties.

Je gebruikt een 2FA back-up code door eerst in te loggen met je e-mailadres en wachtwoord. Geef vervolgens aan dat je problemen hebt met je tweede factor om een back-up code in te kunnen vullen.

Als je op geen van de bovenstaande manieren aan een back-upcode kunt komen, kunnen wij je een back-upcode geven waarmee je een beveiligde sessie kunt starten en je de twee-staps-verificatie opnieuw kunt instellen. Voordat we dit doen, wordt er eerst een verificatieprocedure gestart. Zo weten wij dat het verzoek voor het opsturen van een back-upcode daadwerkelijk vanuit het bedrijf afkomstig is.

Problemen met het wachtwoord in de mobiele app

Doordat het toetsenbord op je telefoon een stuk kleiner is dan een normaal toetsenbord, is een typefout snel gemaakt. Het wachtwoord wordt niet standaard weergegeven, waardoor een typefout niet meteen opvalt. Met het 'oog-icoon' in het veld voor het wachtwoord kun je het wachtwoord wel zien tijdens het invoeren, zodat je een eventuele typefout kunt zien. Als je mobiele verbinding niet stabiel is, kan dat er ook voor zorgen dat het inloggen mislukt, je kunt het dan opnieuw proberen.

Is een typefout in het wachtwoord of een niet stabiel netwerk niet het probleem, dan kun je de informatie over problemen met het wachtwoord hierboven gebruiken.

Inlogproblemen voorkomen

Om inlogproblemen te voorkomen zijn een aantal zaken belangrijk:

  • Zorg er voor dat het e-mailadres dat je gebruikt om in te loggen ook daadwerkelijk jouw e-mailadres is. Heb je een nieuw e-mailadres, wijzig dit dan zo snel mogelijk via Gebruikersaccount > Beveiliging.
  • Zorg er voor dat je e-mails kunt ontvangen die Moneybird verzendt vanaf het e-mailadres notifications@moneybird.com. Mails voor wachtwoordherstel worden vanaf dat e-mailadres verstuurd. Blokkeer dit e-mailadres dus niet.
  • Maak je gebruik van twee-staps-verificatie, zorg er dan voor dat je de back-upcodes op een veilige plaats hebt opgeslagen. Heb je de back-upcodes nog niet opgeslagen, dan kun je nieuwe back-up codes opvragen via Gebruikersaccount > Beveiliging > Twee-staps-verificatie.
  • Maak je gebruik van twee-staps-verificatie en krijg je een nieuwe telefoon, of wil je twee-staps-verificatie opnieuw instellen? Dan kun je via Gebruikersaccount > Beveiliging > Twee-staps-verificatie een tweede verificatiemethode toevoegen. Als dat is gelukt, kun je de andere methode eventueel verwijderen met het prullenbakicoontje. Zo blijft je account altijd goed beveiligd.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren