Gebruik passkeys om in te loggen in Moneybird
Passkeys zijn nog niet voor iedereen beschikbaar en rollen we in de komende weken uit naar alle gebruikers.
Passkeys zijn de veiligste manier om in te loggen in je Moneybird account. Het zijn een soort digitale sleutels die op je apparaat opgeslagen staan en die je gebruikt via de inlogmethode van je apparaat, zoals vingerafdruk, gezichtsherkenning of pincode. Je logt dan op dezelfde manier in op Moneybird als dat je inlogt op je apparaat. Passkeys zijn makkelijker te gebruiken dan wachtwoorden of tijdelijke inlogcodes en ook veiliger, omdat ze veel minder kwetsbaar zijn voor phishing. In Moneybird inloggen met een passkey is daarom veiliger én sneller.
Behalve voor het inloggen in Moneybird gebruik je passkeys ook om beveiligde acties uit te voeren, zoals het wijzigen van je e-mailadres of het uitnodigen van een extra gebruiker tot je administratie. Wanneer je een passkey ingesteld hebt, zul je geen tijdsgebonden beveiligde sessies meer hoeven te starten.
Passkeys instellen in Moneybird
Je stelt een passkey in via Gebruikersaccount > Passkeys
door op ‘Stel een passkey in’ te klikken. Vervolgens kies je de plek waar je de passkey op wilt slaan. Bijvoorbeeld op het apparaat zelf of via een telefoon of wachtwoordkluis. Hoe de volgende stap eruit ziet, hangt af van je apparaat en browser, want deze zullen een eigen scherm tonen om de passkey in te stellen. Hierbij gebruik je de inlogmethode van je apparaat.
Je passkeys zijn je nieuwe vorm van twee-staps-verificatie. Als je een authenticatie-app hebt ingesteld, hoef je die hierna niet meer gebruiken. Ook kan je dan niet meer inloggen met je opgeslagen back-up codes.
Stel extra passkeys in
We raden aan om via Gebruikersaccount > Passkeys
meerdere passkeys in te stellen, waaronder op je telefoon. Met een telefoon log je gemakkelijk in op andere apparaten en ook de Moneybird app. Daarnaast voorkom je inlogproblemen wanneer je geen toegang meer hebt tot een van je apparaten. Zo heb je altijd een extra passkey om weer in te loggen en nieuwe passkeys mee in te stellen.
Als je de eerste passkey instelt op je telefoon, kun je op de computer ook inloggen via je telefoon. Je computer heeft daarvoor wel bluetooth nodig. Het kan zijn dat je je webbrowser eerst toegang moet geven tot bluetooth. Voeg daarna op de computer een extra passkey toe zodat je gemakkelijker inlogt op je computer. Heb je de eerste passkey ingesteld op je computer, dan kun je een extra passkey op je telefoon instellen via diezelfde computer, als deze bluetooth heeft. Je kunt niet inloggen in Moneybird op je telefoon totdat je ook daarop een passkey hebt. Een extra passkey instellen is een beveiligde actie en daarbij moet je dus altijd gebruikmaken van een bestaande passkey.
Als je geen bluetooth hebt op je computer, kun je het beste een methode gebruiken waarbij je passkeys veilig kan delen. Bijvoorbeeld in een wachtwoordkluis zoals 1Password of Bitwarden (ondersteund vanaf iOS 17.2 en Android 14), in iCloud Keychain (via Chrome of Safari op macOS als je ook een iPhone hebt), of op een fysieke USB-sleutel (alleen ondersteund door iOS). Een alternatief is het kopen van een bluetooth-dongle voor de computer.
Welke apparaten ondersteunen passkeys?
Niet alle apparaten en browsers ondersteunen passkeys. Je kunt verschillende apparaten en browsers gebruiken om je Moneybird account beter te beveiligen met passkeys:
- Een computer met minstens Windows 10, macOS Ventura of ChromeOS 109.
Lees meer informatie over passkeys op macOS.
Lees meer informatie over passkeys op Windows. - Een mobiele telefoon met minstens iOS 16 of Android 9.
Inloggen in de app met een passkey uit een wachtwoordkluis zoals 1Password wordt ondersteund vanaf iOS 17.2 en Android 14.
Lees meer informatie over passkeys op iOS.
OnePlus-telefoons ervaren problemen met het instellen van een passkey vanaf een Windows-pc.
Lees meer informatie over passkeys op Android. - Een FIDO2 USB-sleutel, zoals een YubiKey.
Je computer of mobiele telefoon moet een van de volgende browsers ondersteunen:
- Chrome 109 of hoger.
Lees meer informatie over passkeys in Chrome op computer of mobiel. - Safari 16 of hoger.
Lees meer informatie over passkeys in Safari op Mac.
Lees meer informatie over passkeys in Safari op iPhone. - Edge 109 of hoger.
- Via Firefox op Windows kun je alleen gebruikmaken van een passkey op de computer zelf of een fysieke USB-sleutel. Gebruik een andere browser om een passkey op je telefoon in te stellen.
- Via Firefox op macOS kun je alleen gebruikmaken van fysieke USB-sleutels. Gebruik een andere browser om een passkey op je telefoon in te stellen.
Gebruik je 1Password op je iPhone, maar kun je niet updaten naar 17.2? Dan kun je inloggen op de Moneybird app door eerst in je iPhone instellingen onder 'Wachtwoorden > Wachtwoordopties' iCloud Keychain weer aan te vinken als passkeybeheerder. Daarna stel je een extra passkey in op je iPhone via je computer en sla je deze op in iCloud Keychain.
Wat als ik mijn passkeys kwijt raak, bijvoorbeeld als mijn mobiel gestolen wordt of als mijn laptop kapot is?
Zo lang je passkeys instelt op verschillende apparaten zit je goed. Stel je computer of laptop is kapot, dan is het mogelijk om op een nieuwe computer weer in te loggen via een passkey op een mobiele telefoon, USB-sleutel of in een wachtwoordkluis. Stel je telefoon wordt gestolen, dan is het mogelijk om met de passkey op je computer of in je wachtwoordkluis weer een passkey in te stellen op je nieuwe telefoon. Op die manier behoud je altijd toegang tot je administraties.
Mocht je ondanks bovenstaande tips volledig buitengesloten raken van je Moneybird account, start dan accountherstel via de inlogpagina of stuur een e-mail naar support@moneybird.com zodat we je verder kunnen helpen. Het herstelproces via support is om veiligheidsreden bewust een vertraagd proces. Beveilig je account dus goed door op verschillende apparaten passkeys in te stellen of deze veilig te delen via een wachtwoordkluis.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren