ICP-aangifte doen vanuit Moneybird
Het is binnen Moneybird mogelijk om direct de ICP-aangifte door te sturen naar de Belastingdienst. De aangifte wordt gebaseerd op facturen met de bijbehorende btw-tarieven. Bekijk onderaan dit artikel een uitlegvideo of lees verder.
Een factuur met een levering of dienst naar het buitenland dient altijd het btw-nummer van de ontvanger te bevatten. Voer de volgende handelingen uit om een correcte factuur te maken die meegenomen wordt in de ICP-aangifte:
- Zorg ervoor dat bij het contact in Moneybird het btw-nummer opgeslagen staat. Bewerk hiervoor eventueel het contact via het tabblad Contacten. Moneybird zal automatisch het ingevulde btw nummer voor je controleren.
- Zorg ervoor dat je de internationale btw-tarieven in Moneybird geactiveerd hebt. Wanneer je deze nog niet kunt kiezen in de factuur, kun je deze toevoegen via de knop 'Toevoegen' of via
Instellingen > Btw tarieven
. - Bij het maken van een factuur selecteer je eerst het goede contact.
- Bij het invoeren van de factuurregels selecteer je het juiste btw-tarief voor een product of dienst binnen de EU. Het btw nummer van je klant wordt bij het gebruik van deze btw-tarieven automatisch weergegeven op de factuur.
Na het opslaan en verzenden van de factuur, zal de factuur automatisch in het ICP-overzicht in Moneybird geplaatst worden.
ICP-aangifte indienen
Wanneer je alle facturen hebt verstuurd, kun je ICP-aangifte doen. De stappen die je doorloopt zijn vergelijkbaar met een btw-aangifte:
- Start een nieuwe aangifte via
Btw-aangiftes > Nieuwe aangifte indienen
- Selecteer type. In dit geval ‘ICP-opgave’ wanneer je ICP-aangifte wilt doen.
- Selecteer de periode waarover jij aangifte moet doen. Voor de meeste ondernemers is het 1x per kwartaal indienen van de ICP-opgave voldoende. Dit geldt voor alle ondernemers waarvan de omzet van de intracommunautaire leveringen in het betreffende kwartaal en de vier voorgaande kwartalen minder is dan €50.000. Ga je over dit bedrag heen? Dan moet je de ICP-opgave maandelijks aanleveren bij de Belastingdienst. Via
Instellingen > Btw
kan je de periode aanpassen. - Controleer de ICP-opgaaf. Je kunt in deze stap doorklikken naar de categoriepagina om de boekingsregels te controleren.
- Vervolgens kun je de ICP-opgaaf verzenden als eigenaar of boekhouder. Je kunt kiezen tussen ‘Verzenden’ of ‘Verzenden + Volgende aangifte indienen’. Bij de tweede optie kan je eenvoudig de ICP-opgaaf en btw-aangifte achter elkaar indienen.
Wanneer je de ICP opgave hebt klaargezet kun je de volgende statussen krijgen:
- Nieuw: de opgaaf-icp wordt binnenkort automatisch verzonden naar de Belastingdienst.
- In behandeling: de opgaaf-icp is verstuurd naar de Belastingdienst.
- Geaccepteerd: de opgaaf-icp is goedgekeurd door de Belastingdienst.
- Mislukt: De aangifte is om een onbekende reden mislukt.
Voor de opgaaf-icp ondersteunen we alleen categorieën 2a en 3a. Wil je ook andere categorieën indienen? Dan moet dat handmatig bij de Belastingdienst gedaan worden.