De btw-aangifte indienen

Het is mogelijk om direct vanuit Moneybird de btw-aangifte bij de Belastingdienst in te dienen. Dat voorkomt fouten bij het overtypen en het bespaart tijd. Moneybird houdt ook de gegevens voor je ICP-aangifte bij.

We berekenen de btw aan de hand van de inkoop- en verkoopfacturen die je invoert in je administratie. Het is dus belangrijk dat je al je documenten correct in Moneybird hebt staan. Zodra je dit gedaan hebt kun je de btw-aangifte starten vanuit Btw-aangiftes > Nieuwe btw-aangifte. Na het selecteren van de juiste periode, een controle-stap en het ondertekenen, verstuur je je btw-aangifte met één klik. 

Je kunt per maand, kwartaal of per jaar aangifte doen. Als je voor een maand uit een kwartaal al een maandaangifte hebt gedaan, dan is de kwartaalaangifte niet meer mogelijk. Dit geldt ook voor een kwartaal- versus een jaaraangifte.

De elektronische btw-aangifte in Moneybird

De video is opgenomen met de oude navigatie en komt niet geheel overeen met de werkelijkheid. Nieuwe video’s volgen!

Je kunt de verstuurde gegevens inzien via Btw-aangiftes. Je ziet daar ook de status van de aangifte:

  • In behandeling: je aangifte is naar de Belastingdienst verstuurd, Moneybird wacht nog op een bevestiging van de Belastingdienst dat je aangifte succesvol is ontvangen en verwerkt. 
  • Te betalen/Te ontvangen: je aangifte is ontvangen en verwerkt door de Belastingdienst. Je kunt het bedrag nu betalen aan de Belastingdienst, of wachten totdat je je teruggave hebt ontvangen. Zodra de betaling is gedaan (of je het bedrag hebt ontvangen), kun je op de aangifte klikken en bij 'Registreer betaling' de betaling registreren. 
  • In betaling (optioneel): je hebt een betaling vanuit Moneybird gestart. 
  • Betaald: De aangifte is gedaan en je hebt de betaling geregistreerd. Je bent klaar met deze aangifte!

Vergeet niet de btw-aangifte te betalen! Hier word je namelijk niet meer aan herinnerd door ons of de Belastingdienst. Je kunt de betaling direct starten vanuit Moneybird. 

Welk btw-nummer gebruik je bij de aangifte als je een eenmanszaak hebt?

Als je een eenmanszaak hebt, heb je met ingang van 2020 een nieuw btw-identificatienummer ontvangen dat je op je facturen kunt vermelden. Bij contact met de Belastingdienst moet je nog je oude omzetbelastingnummer (met je BSN) gebruiken. Dit geldt ook bij het indienen van je btw-aangifte vanuit Moneybird.

Bij de stappen van de btw-aangifte vraagt Moneybird je automatisch om het oude omzetbelastingnummer in te vullen, je kunt dit invullen met de vorm '123456789B01'. Als je oude omzetbelastingnummer al in Moneybird bekend is, bijvoorbeeld doordat je al eerder aangifte vanuit Moneybird hebt gedaan, wordt het nummer automatisch voor je ingevuld. Je kunt het nummer dan nog wel controleren.

Correcties en suppleties

Ook je correcties en suppleties kun je via Moneybird indienen. Voorwaarde is wel dat je al btw-aangifte over een vorige periode hebt ingediend via Moneybird. Mocht je dat nog niet eerder gedaan hebben, maar je wilt hier wel mee beginnen, dan ga je als volgt te werk.

Als je nu in de aangifte over vorige periode correcties van eerdere periodes wilt meenemen, kan dat helaas nog niet via Moneybird. Moneybird kan correcties pas herkennen nadat je een btw-aangifte hebt ingediend. Om eventuele correcties in de toekomst wel mee te kunnen nemen bij de aangiftes vanuit Moneybird, doe je nu de btw-aangifte over vorige periode via Moneybird en geef je de correcties van eerdere periodes apart aan.

Als je een bedrag moet betalen, kun je dit bedrag meteen betalen met het betalingskenmerk dat je na het indienen van de aangifte krijgt. Voor de correcties die je nog moet aangeven over eerdere periodes kun je een losse suppletie-aangifte indienen via de website van de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst vind je meer informatie over de suppletie-aangifte. Als je een bedrag moet betalen, kun je wachten totdat je de naheffingsaanslag van de Belastingdienst hebt ontvangen.

De btw-aangifte voor adviseurs

Adviseurs kunnen namens hun klanten de btw-aangifte starten. Bovenstaande eisen blijven wel van toepassing. De desbetreffende administratie dient in een betaald pakket te zitten, alle gegevens dienen geverifieerd te zijn en het desbetreffende bedrijf moet per kwartaal of per jaar aangifte doen. Voor de adviseur komt hier nog een voorwaarde bij. De Belastingdienst vraagt ons namelijk een BECON-nummer mee te sturen zodra een adviseur namens een bedrijf aangifte doet. Daarom dien je je BECON-nummer in te vullen alvorens je iemands btw-aangifte in kan dienen.

Een BECON-nummer is verplicht als je als adviseur de btw-aangifte indient



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren