Inkoopfacturen betalen - via betaalbatch


Als je meerdere inkoopfacturen in één keer wilt betalen, kun je kiezen om een verzendlijst aan te maken. Hiermee zet je een betaling klaar bij de factuur. Zo kun je meerdere betalingen in één betaalbatch uploaden bij je bank. Volg hiervoor de volgende stappen:

  • Verwerk eerste de inkoopfactuur die je wilt betalen en sla alle gegevens op.
  • Vervolgens klik je op via Betaling > Document nu betalen.
  • Kies bij 'Betalen via' voor 'Verzendlijst'. 
  • Je maakt vervolgens de keuze van welke rekening je wilt betalen en vult de gegevens van de ontvanger in.
  • Kies wanneer je de betaling wilt doen bij 'Betaaldatum'. Je kunt de betaling direct vandaag doen of deze inplannen voor de toekomst. 
  • Als je een betaling hebt klaargezet, krijgt de factuur de status ‘in betaling’.

Als je de optie 'Verzendlijst' niet kunt aanvinken, heeft je document waarschijnlijk het type 'Bonnetje' in plaats van 'Inkoopfactuur'. Omdat bonnen normaal gesproken al voldaan zijn, kun je bonnen niet meenemen in een betaalbatch. Als je het bedrag nog moet betalen, kun je het type van het document aanpassen naar 'Inkoopfactuur'. Inkoopfacturen kun je wel meenemen in een betaalbatch. De bedragen van bonnen en inkoopfacturen worden op dezelfde manier in de rapporten verwerkt. Boekhoudkundig gezien is er dus geen verschil tussen bonnen en inkoopfacturen, waardoor je het type zonder problemen kunt aanpassen.

Betaling klaarzetten

Je kunt de klaargezette betaling terugvinden bij ‘Verzendlijst’ op het tabblad Bank. Hier kun je betaalbatches genereren. Alle betalingen worden hier gegroepeerd per bankrekening.

Mocht je er vóór het genereren van een batch achter komen dat een factuur toch nog niet betaald hoeft te worden, dan kun je de klaargezette betaling verwijderen. Vink de factuur aan en klik onderaan de pagina op het prullenbakicoon. De status van de inkoopfactuur wordt teruggezet naar ‘Openstaand’ of ‘Verlopen’.

verwijder een klaargezette betaling via het prullenbakicoontje

Bij het genereren van een betaalbatch worden de betalingen samengevoegd tot één batch per bankrekening. Als er verschillende betaaldatums zijn, wordt dit in de batch verwerkt. Moneybird maakt een SEPA betaalbestand aan die je kunt downloaden. Deze bestanden kun je uploaden in je online bankomgeving, zodat je bank de betalingen kan uitvoeren.

Is de batch eenmaal aangemaakt en wil je toch wachten met het betalen van één of meerdere facturen die in de batch zitten? Dan kun je de hele batch verwijderen met het prullenbakicoontje bij de batch. De facturen komen dan weer klaar te staan op de 'Verzendlijst'. Je kunt daar dan opnieuw de facturen samenvoegen die je wilt gaan betalen.

Heb je een bankkoppeling met bunq of ING, dan kan de betaalbatch direct vanuit Moneybird naar je bank worden verzonden. Je hoeft dan zelf geen bestand te downloaden en te uploaden.

Als je de betaalbatch via de koppeling naar de ING verzonden hebt, dan kan deze niet in Moneybird geannuleerd worden. Je kunt de batch dan annuleren in de online bankieren omgeving van de ING. Dat wordt dan automatisch teruggekoppeld aan Moneybird.

Knab biedt tot op heden helaas nog geen ondersteuning voor betaalbatches. Het is dus niet mogelijk om een betaalbatch uit Moneybird bij Knab te laten verwerken.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren