Online betaalmethoden (iDEAL) voor je facturen
Na het maken en versturen van je facturen, wil je graag dat deze snel betaald worden. Je kunt je klant het bedrag laten overboeken, bijvoorbeeld met behulp van een QR code. Maar je kunt je klanten ook online laten betalen, bijvoorbeeld via iDEAL, creditcard, Bancontact (in België) of SOFORT (vooral in Duitsland).
Om een online betaalmethode aan te bieden op je facturen, kun je je aanmelden voor Moneybird Online Betaalmethoden of je kunt er voor kiezen een koppeling te maken met een externe Payment Service Provider. Moneybird werkt samen met de Payment Service Provider Mollie.
Het is ook mogelijk om je klanten via PayPal te laten betalen, in dit kennisbankartikel lees je meer over de koppeling tussen Moneybird en PayPal: Betalen via PayPal
Hoe kan ik de koppeling tussen Mollie en Moneybird maken?
Je kunt in Moneybird naar Tandwiel > Administratie-instellingen > Koppelingen
gaan en met het schuifje de koppeling met Mollie aanzetten. Op de volgende pagina klik je op de knop ‘Koppel met Mollie’. Je wordt nu doorgestuurd naar Mollie, waar je kunt inloggen op je Mollie account. Na het inloggen (of als je al was ingelogd bij Mollie) krijg je informatie te zien wat er precies gekoppeld wordt. Controleer hier of je toegang geeft tot de juiste organisatie bij Mollie. Klopt alles? Klik dan op ‘Toegang geven’ om de koppeling tussen Mollie en Moneybird te maken.
Bij Mollie kun je één of meerdere websiteprofielen aanmaken. Per website profiel kun je onder andere instellen welke betaalmethoden (zoals iDEAL, Bancontact, SOFORT, etc) je aan je klanten wilt aanbieden. In Moneybird kun je via Tandwiel > Administratie-instellingen > Workflows
per workflow instellen welk websiteprofiel van Mollie je wilt gebruiken. Hiermee kun je er voor zorgen dat je verschillende betaalmethoden kunt aanbieden aan verschillende klantgroepen. Heb je bijvoorbeeld een workflow voor Duitse klanten, dan kun je een websiteprofiel van Mollie gebruiken waarin betaalmethoden actief zijn die in Duitsland gebruikt kunnen worden.
Bij het instellen van het websiteprofiel zie je meteen terug welke betaalmethoden er actief zijn in het websiteprofiel.
Hoe kan mijn klant de factuur online betalen?
Zodra de koppeling met Mollie is gemaakt en je de workflow(s) hebt ingesteld, hoef je zelf niet meer te denken aan het aanbieden van de online betaalmethoden. Je kunt je verkoopfacturen op de normale manier maken en versturen.
Bij het versturen van de factuur wordt automatisch bepaald of de factuur online betaald kan worden. Hierbij kijken we naar de volgende zaken:
- Is er een workflow bij de factuur geselecteerd waarbij er online betaalmethoden actief zijn?
- Is het bedrag van de factuur in Euro’s? Op dit moment kunnen facturen met een andere valuta niet vanuit Moneybird via de online betaalmethoden van Mollie betaald worden.
- Valt het bedrag van de factuur binnen die limieten van Mollie? Op de website van Mollie vind je een overzicht van de minimum- en maximumbedragen per betaalmethode.
Als de factuur online betaald kan worden en je verzendt de factuur per e-mail, dan komt in de e-mail een knop naar de online betaalpagina.
Als je jouw factuur verstuurt via Peppol, dan ontvangt jouw klant geen mailtje waarin de knop zichtbaar is. Om er dan tóch voor te zorgen dat jouw klant de factuur alsnog online kan betalen, kun je de tag {document.showinvoiceonline_url} gebruiken op de factuur, bijvoorbeeld in het veld met 'betalingsvoorwaarden'. De link wordt bij het verzenden van de factuur automatisch gegenereerd en als jouw klant de link gebruikt, dan komt hij direct op de online betaalpagina terecht waar hij de factuur kan ook kan inzien en voldoen.
De link naar de online betaalpagina kun je ook zelf opvragen bij de factuur, via de website onder het Extra-menu en in de mobiele app via ‘Deel betaalverzoek’ in het menu bij de factuur. Hiermee kun je de link ook zelf delen met je klant.
Op de online betaalpagina kan je klant vervolgens kiezen via welke betaalmethode hij wil betalen.
Wat gebeurt er nadat mijn klant online heeft betaald?
Zodra je klant een online betaling start, verandert de status van de factuur naar ‘in betaling’. Zodra de betaling is afgerond, geeft Mollie een seintje aan Moneybird. De status van de factuur wordt dan aangepast naar ‘betaald’. Hoe snel de status wordt aangepast van ‘in betaling’ naar ‘betaald’ verschilt per betaalmethode. Bij een iDEAL betaling is dit vrijwel direct nadat je klant de betaling bij zijn bank heeft bevestigt. Bij een overboeking kan het enkele dagen duren.
Zodra Mollie het bedrag heeft ontvangen, zorgt Mollie er voor dat het bedrag aan jou wordt uitbetaald. Wanneer het bedrag precies aan je wordt uitbetaald, hangt af van je instellingen bij Mollie. Meer informatie over het uitbetalen vind je op de website van Mollie: Wanneer betaalt Mollie uit?
Zodra je de uitbetaling van Mollie op je bankrekening hebt ontvangen, kan de uitbetaling in je boekhouding in Moneybird worden verwerkt. Meer informatie over het verwerken van de uitbetaling van Mollie in Moneybird vind je op Uitbetalingen van Mollie verwerken in je administratie.
Zijn er kosten verbonden aan het online betalen?
Moneybird brengt geen kosten in rekening voor het aanbieden van online betaalmethoden. Als je klant een succesvolle betaling uitvoert via Mollie, brengt Mollie wel transactiekosten in rekening. De transactiekosten worden automatisch ingehouden op het bedrag dat Mollie aan je uitbetaalt.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren