Online factuur betalen via Mollie


Zodra de koppeling met Mollie is gemaakt en je de workflow(s) hebt ingesteld, kun je je verkoopfacturen op de normale manier maken en versturen. Bij het versturen van de factuur wordt automatisch bepaald of de factuur online betaald kan worden. Hierbij kijken we naar de volgende zaken:

  • Is er een workflow bij de factuur geselecteerd waarbij er online betaalmethoden actief zijn?
  • Is het bedrag van de factuur in Euro’s? Op dit moment kunnen facturen met een andere valuta niet vanuit Moneybird via de online betaalmethoden van Mollie betaald worden.
  • Valt het bedrag van de factuur binnen die limieten van Mollie? Op de website van Mollie vind je een overzicht van de minimum- en maximumbedragen per betaalmethode.

Als de factuur online betaald kan worden en je verzendt de factuur per e-mail, dan komt in de e-mail een knop naar de online betaalpagina.

Als je jouw factuur verstuurt via Peppol, dan ontvangt jouw klant geen mailtje waarin de knop zichtbaar is. Om er dan tóch voor te zorgen dat jouw klant de factuur alsnog online kan betalen, kun je de tag {document.showinvoiceonline_url} gebruiken op de factuur, bijvoorbeeld in het veld met 'betalingsvoorwaarden'. De link wordt bij het verzenden van de factuur automatisch gegenereerd en als jouw klant de link gebruikt, dan komt hij direct op de online betaalpagina terecht waar hij de factuur kan ook kan inzien en voldoen.

Betaalknop in de e-mail

De link naar de online betaalpagina kun je ook zelf opvragen bij de factuur, via de website onder het Extra-menu en in de mobiele app via ‘Deel betaalverzoek’ in het menu bij de factuur. Hiermee kun je de link ook zelf delen met je klant. Op de online betaalpagina kan je klant vervolgens kiezen via welke betaalmethode hij of zij wil betalen.

Als je klant een online betaling start, verandert de status van de factuur naar 'in betaling'. Wanneer de betaling is afgerond, geeft Mollie een seintje aan Moneybird. De status van de factuur wordt dan aangepast naar 'Betaald'. Hoe snel de status wordt aangepast van 'In betaling' naar 'Betaald' verschilt per betaalmethode. Bij een iDEAL betaling is dit vrijwel direct nadat je klant de betaling bij zijn bank heeft bevestigt. Bij een overboeking kan het enkele dagen duren.

Zodra Mollie het bedrag heeft ontvangen, zorgt Mollie er voor dat het bedrag aan jou wordt uitbetaald. Wanneer het bedrag precies aan je wordt uitbetaald, hangt af van je instellingen bij Mollie. 

Als je de uitbetaling van Mollie op je bankrekening hebt ontvangen, kan de uitbetaling in je boekhouding in Moneybird worden verwerkt

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren