Moneybird Online Betaalmethoden

Met Moneybird Online Betaalmethoden kun je gemakkelijk online betaalmethoden toevoegen aan je facturen. Dit kan zonder dat je een koppeling maakt met een externe PSP (Payment Service Provider). Die hebben wij namelijk geïntegreerd in Moneybird. Al je gegevens staan nu op één plek. Alles rond de betaling wordt direct bijgehouden in je administratie. Ook automatische incasso’s verwerken gaat met Moneybird Online Betaalmethoden nu een stuk makkelijker. Je vraagt eenmalig een mandaat aan je klant en daarna worden de transacties automatisch verwerkt.

Aanmelding

Je kunt je aanmelden voor Moneybird Online Betaalmethoden via Instellingen > Online betaalmethoden. Om je aan te kunnen melden op de wachtlijst, moet er een KvK-nummer zijn ingevuld in je administratie. Als je deze nog niet hebt ingevuld, kun je dat doen via Instellingen > Bedrijfsgegevens. Het KvK-nummer hebben we nodig om je gegevens te controleren en om te bepalen of je gebruik kunt maken van Moneybird Online Betaalmethoden.

Moneybird Online Betaalmethoden activeren

Wanneer je gebruik kunt maken van Moneybird Online Betaalmethoden krijg je daar een bevestiging van. Dit wordt bepaald aan de hand van de aanmelddatum en het type branche waarin je ondernemer bent. Wordt de administratie toegelaten, dan ontvangt de administratie-eigenaar een mail. We streven ernaar om de verificaties binnen twee werkdagen op te pakken. In je administratie wordt via `Instellingen > Vertrouwen & verificatie' de status In afwachting weergegeven.

Moneybird Online Betaalmethoden activeren

Voor de aanmelding is het nodig dat je UBO-gegevens zo volledig mogelijk zijn ingevuld. Wanneer je gegevens compleet zijn, kun je direct facturen betalen met Moneybird Online Betaalmethoden.

Betaalmethoden en kosten

Voor elke transactie via Moneybird Online Betaalmethoden betaal je een vast bedrag of een percentage van het aankoopbedrag. De beschikbare betaalmethoden zijn: iDEAL, SEPA-Incasso (tot een bedrag van €5000 per factuur), Creditcard, Apple Pay en Google Pay, en Bancontact. Moneybird Online Betaalmethoden is standaard actief voor al deze betaalmethoden. Welke beschikbaar is voor jouw klant is afhankelijk van het factuurbedrag en het land waarin je klant gevestigd is.

In de workflow-instellingen kun je bepalen of de betaalmethoden die via Moneybird Online Betaalmethoden beschikbaar zijn, ook daadwerkelijk door je klant gebruikt kunnen worden. Daarvoor ga je via Instellingen > Workflows naar de betreffende workflow. Vervolgens kun je kiezen welke betaalmethode je aan en uit wil zetten. Wanneer je geen betaalmethode aan hebt gevinkt, kan er niet betaald worden via Moneybird Online Betaalmethoden. Voor nieuwe gebruikers van Moneybird Online Betaalmethoden zetten we standaard alle betaalmethoden aan in workflows waar online betalen al mogelijk was met een andere PSP.

Om hoge kosten te voorkomen met variabele transactiefees (percentages), zijn de duurdere betaalmethoden automatisch uitgeschakeld wanneer de kosten hoger zijn dan € 2 per transactie. Dit doen we alleen als er een alternatief beschikbaar is met een fixed fee. In Nederland is dat iDEAL. Voor facturen met een lager bedrag zijn dan wel alle betaalmethoden geactiveerd, mits je deze hebt ingeschakeld. Ook voor buitenlandse klanten zijn alle betaalmethoden actief tenzij je betaalmethoden hebt uitgeschakeld. Dit is omdat zij niet via iDEAL kunnen betalen. Voor automatische incasso zijn SEPA Direct Debit en Creditcard altijd beide actief. Houd er rekening mee dat wanneer je geen alternatieve betaalmethoden hebt ingeschakeld, betaalmethoden met kosten hoger dan € 2 per transactie wel ingeschakeld blijven.

Kosten voor de transacties

  • iDEAL: € 0,29
  • SEPA incasso: € 0,25
  • Creditcard: een variabel tarief met een percentage van 1% tot 5% van het factuurbedrag.
  • Apple Pay en Google Pay: 2% van het factuurbedrag
  • Bancontact: 2% van het factuurbedrag
  • De kosten van een chargeback (storneringen via Creditcard) zijn €7,50
  • De kosten van een SEPA incasso stornering zijn € 1,50
  • De kosten van een MOI (melding onterechte incasso) zijn € 1,50

De bovenstaande kosten zijn excl. btw. De gemaakte kosten per transactie komen op je maandelijkse factuur te staan en worden direct op je uitbetaling ingehouden.

Uitbetalingen van jouw facturen

De bedragen die je ontvangt via Moneybird Online Betaalmethoden worden uitbetaald zodra het geld van je klant op je Moneybird Online Betaalmethoden rekening staat en is vrijgegeven (bij iDEAL is dat na twee werkdagen, bij betalingen via automatische incasso tien werkdagen). Aan het saldo kun je zien welke uitbetalingen er nog aan zitten te komen. Wanneer dit precies is, kun je op je Moneybird Online Betaalmethoden account zien bij het onderdeel Bank.  Hou er rekening mee dat het even kan duren voordat een uitbetaling in je administratie te zien is.

Voorwaarden voor het gebruik van Moneybird Online Betaalmethoden

  • Het is niet toegestaan om de betaalmethoden van Moneybird Online Betaalmethoden te gebruiken voor de verkoop van producten of diensten zoals die beschreven staan op de Restricted and prohibited goods list van Adyen N.V. Tevens dien je akkoord te gaan met de voorwaarden van Adyen N.V.
  • Om gebruik te maken van Moneybird Online Betaalmethoden heb je een betaald pakket nodig.
  • Moneybird Online Betaalmethoden is op dit moment alleen beschikbaar voor Nederlandse ondernemers. Daarnaast is het nog niet mogelijk om betalingen in andere valuta’s dan de Euro te doen.
  • Als je de facturen via SEPA incasso via Moneybird Online Betaalmethoden wilt laten voldoen bij je klant, dan heb je hier een speciaal mandaat van jouw klant voor nodig. Deze mandaat kan eenvoudig via Moneybird door eenmalig een IDEAL betaling te laten uitvoeren.

Andere online betaalmethoden en Moneybird Online Betaalmethoden

Het is niet mogelijk om Moneybird Online Betaalmethoden in combinatie met Mollie of PayPal te gebruiken. Wanneer je Moneybird Online Betaalmethoden activeert, worden overige betaalmethoden daarom gedeactiveerd. Daarmee voorkomen we dat je klant dubbele betaalmethoden ziet. De koppeling met Mollie blijft wel actief voor openstaande transacties en uitbetalingen. Dat we Mollie deactiveren in Moneybird heeft geen invloed op andere Mollie koppelingen zoals die met je webwinkel.

Aanvullende documentatie

Voor het gebruik van Moneybird Online Betaalmethoden hebben we informatie over je bedrijf en UBO-gegevens nodig. Wanneer je veel volume gaat verwerken via Moneybird Online Betaalmethoden kan het zo zijn dat we aanvullende informatie of documentatie vragen, zodat je gegevens geverifieerd kunnen worden. Wanneer dit het geval is, mailen we de desbetreffende UBO of administratie-eigenaar.


Lees meer over de verschillende online betaalmethoden.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren