Betalingen verwerken met Moneybird Betaalrekening


Het voordeel van een geïntegreerde zakelijke Moneybird rekening is dat je alles binnen Moneybird houdt. Om de verwerking van je betalingen zoveel mogelijk te automatiseren, zijn bepaalde instellingen van belang. Er zijn drie manieren om de inkomende betalingen op je Moneybird Betaalrekening geautomatiseerd te verwerken:

  • Volledig geautomatiseerd in combinatie met het aanbieden van online betaalmethoden via Moneybird Online Betaalmethoden.
  • Geautomatiseerd met behulp van een gestructureerd betalingskenmerk.
  • Geautomatiseerd met behulp van boekingsregels.

Jouw klanten betalen via Moneybird Online Betaalmethoden

Wij raden het aan om je Moneybird Betaalrekening in combinatie met Moneybird Online Betaalmethoden te gebruiken. Zodra je een Moneybird Betaalrekening hebt, heb je ook de verificatie doorlopen om Moneybird Online Betaalmethoden te gebruiken. Je hoeft deze alleen nog even te activeren als je dat nog niet hebt gedaan. Het voordeel van het aanbieden van online betaalmethoden, is dat de betalingen volledig automatisch worden verwerkt. Hou er rekening mee dat er aan het aanbieden van online betaalmethoden altijd kosten verbonden zijn.

Als je online betaalmethoden aanbiedt, zijn er verschillende betaalmethoden zoals bijvoorbeeld iDEAL. Je verstuurt een factuur vanuit Moneybird en jouw klant kan deze factuur direct online betalen. Omdat Moneybird deze betaalmethoden geïntegreerd aanbiedt, hou je de verwerking binnen Moneybird. Jouw klant maakt dan het geld over via de online betaalmethoden en die betalingen worden direct in jouw administratie verwerkt. 

Moneybird herkent dat een bepaalde transactie bij een bepaalde factuur hoort. Je ziet dit terug in het tabblad Bank aan blauwe bolletje en het robot-icoontje bij de transactie. Je kunt de factuur niet meer ontkoppelen omdat dit volledig geautomatiseerd is. Ook de transactiekosten voor het gebruik van online betaalmethoden, worden automatisch gekoppeld. 

Gestructureerd betalingskenmerk meegeven bij facturen

Je kunt via Instellingen > Bank controleren of de functie om facturen automatisch aan je transacties te koppelen aan staat. Deze staat in iedere administratie aan, maar het is ook mogelijk om deze uit te schakelen. Het is altijd goed om te controleren of deze optie aan staat als je twijfelt. 

Als je klant een factuur om welke reden dan ook niet via online betaalmethoden kan betalen dan kan je klant een factuur ook op een andere manier betalen. Om er voor te zorgen dat Moneybird weet dat een inkomende betaling bij een bepaalde factuur hoort, kun je gebruik maken van een gestructureerd betalingskenmerk. Doordat dit een uniek nummer is, kan Moneybird met zekerheid zeggen dat een betaling bij een factuur hoort en wordt deze automatisch gekoppeld. Je kunt ook een ander kenmerk meegeven bij een factuur, maar wij raden een gestructureerd betalingskenmerk aan om zeker te weten dat het koppelen automatisch gaat. 

Boekingsregels

Er kunnen ook situaties zijn waarbij je of geen factuur hebt of geen online betaalmethoden gebruikt. Om er toch voor te zorgen dat inkomende betalingen juist gekoppeld worden, kun je gebruik maken van boekingsregels. Via boekingsregels is het ook mogelijk om een betaling aan een categorie te koppelen. 

Heb je te maken met een situatie waarin je toch handmatig een transacties moet verwerken? Lees dan over meer opties voor het verwerken van transacties. 

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren