Transacties verwijderen


In principe horen alle transacties van je zakelijke rekening bij je boekhouding. Als je transacties onterecht verwijdert, kan je banksaldo niet goed berekend worden op de balans en klopt deze mogelijk niet. Als je zeker weet dat je een transactie kunt verwijderen, kan dat op verschillende manieren. Dit is afhankelijk van de manier waarop je de transactie hebt toegevoegd.

Toegevoegd via koppeling

Transacties die via een koppeling toegevoegd zijn, kunnen niet direct verwijderd worden. De koppeling moet eerst tijdelijk stop gezet worden om dit te doen. We hebben voor ING, Rabobank en Knab uitgeschreven hoe dat specifiek per bank gaat. Voor overige banken gelden de volgende stappen:

  1. Zet de koppeling met je bank (tijdelijk) stop, dit kan via de online omgeving van je bank. 
  2. Ga naar het tabblad Bank In Moneybird en selecteer de rekening waarvan je de transacties wilt gaan verwijderen.
  3. Klik bij een van de transacties op het bolletje voor de datum (kleur is afhankelijk van of de transactie al verwerkt is of nog niet), je opent dan het afschrift.
  4. Controleer of alle transacties van dit afschrift verwijderd mogen worden.
  5. Verwijder het afschrift door op het prullenbakje bovenaan te klikken.
  6. Je wordt nu automatisch weer teruggestuurd naar het tabblad Bank, als hier nu nog transacties staan die verwijderd mogen worden, kun je stap 3 en 4 herhalen, net zolang totdat alle 'oude' transacties weg zijn.

Vervolgens kun je de koppeling opnieuw inschakelen. Als je dit dezelfde dag doet, zul je geen nieuwe transacties mislopen.

Als je de koppeling pas na een of meerdere dagen opnieuw inschakelt, kan het zijn dat je een transactie gaat missen die niet wordt doorgegeven. Als dat gebeurt kun je de reeks compleet maken door de ontbrekende transactie zelf toe te voegen met een MT940 of CAMT.053 bestand. Of door ze ze handmatig toe te voegen, klik hiervoor op het tabblad Bank op Toevoegen > handmatig transacties toevoegen.

Het kan sporadisch voorkomen dat er bij via een koppeling met een externe bank per ongeluk dubbele transacties worden doorgegeven. Als het niet mogelijk is om deze te verwijderen, neem dan contact op via support@moneybird.com.

Handmatig toegevoegd via transactiebestand

Als je transacties van een verkeerde rekening hebt geïmporteerd met een MT940 of CAMT.053 bestand, kun je dit met de volgende stappen corrigeren:

  1. Ga naar het tabblad Bank en selecteer de rekening waarvan je de transacties wilt verwijderen. Je krijgt dan alleen de transacties te zien die weg kunnen, zodat het risico kleiner wordt dat je per ongeluk verkeerde transacties verwijdert.
  2. Klik bij een van de transacties op het bolletje voor de datum (kleur is afhankelijk van of de transactie al verwerkt is of nog niet)
  3. Verwijder het afschrift door op het prullenbakje bovenaan te klikken.
  4. Je wordt nu automatisch weer teruggestuurd naar het tabblad Bank, als hier nu nog transacties staan, kun je stap 2 en 3 herhalen, net zolang tot dat je de melding 'Er zijn geen transacties van <> gevonden'.
  5. Ga nu naar Instellingen > Bank en klik op de verkeerde rekening en vervolgens op het prullenbakje bovenaan om de (instellingen van de) rekening te verwijderen.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren