Weergegeven banksaldo klopt niet
Als het banksaldo dat Moneybird heeft berekend niet overeenkomt met je daadwerkelijke saldo, kun je uitzoeken waar het verschil vandaan komt en hoe je het verschil kunt oplossen.
Banksaldo in Moneybird klopt niet
Als het banksaldo dat Moneybird heeft berekend niet klopt, kan dat verschillende oorzaken hebben. Om uit te zoeken wat er aan de hand is, is het het handigst om eerst te weten wanneer het verschil ontstaat. Je kunt eerst het eindsaldo van het voorgaande jaar op de balans bekijken en dat saldo vergelijken met het jaaroverzicht dat je van de bank hebt ontvangen. Als je bijvoorbeeld nu ziet dat het saldo in het huidige boekjaar niet klopt, kun je via de balans het saldo van 31 december van het vorige boekjaar bekijken.
1. Het verschil is in dit jaar ontstaan: Als het eindsaldo van vorig jaar wel klopt, kunnen er verschillende zaken aan de hand zijn:
- Bij het toevoegen van de transacties is er per ongeluk een periode overgeslagen. Je kunt de transacties die in Moneybird staan vergelijken met de transacties die je op je (online) bankafschrift ziet. Als je ziet dat er transacties uit een bepaalde periode niet in Moneybird staan, kun je die als nog toevoegen. Bij je bank kun je een MT940 of CAMT bestand downloaden met de transacties van de betreffende periode. Het is aan te raden om er voor te zorgen dat het bestand dat je bij de bank downloadt een niet al te grote overlap heeft met de transacties die al wel in Moneybird staan.
- Het kan voorkomen dat één transactie dubbel in je administratie is gezet. Het bedrag wordt dan twee keer meegenomen in de berekening van het saldo. Als dit het geval is, kun je de transacties samenvoegen.
- Het banksaldo kan aangepast worden met een memoriaalboeking, als dat gedaan is en het saldo klopt niet meer, is het aan te raden om via het tabblad Inkomend de memoriaalboeking(en) te controleren om na te gaan of de aanpassingen wel goed gemaakt zijn. Als de memoriaalboeking niet klopt, kun je hem aanpassen.
2. Het verschil was er vorig jaar al: Als het saldo van vorig jaar ook niet klopt, zijn er afhankelijk van je situatie verschillende oplossingen mogelijk. Als je twijfelt welke oplossing je het beste kunt gebruiken, kun je dit overleggen met je boekhouder. Als je tot en met vorig jaar je boekhouding niet (volledig) in Moneybird deed en je daarom niet alle transacties in Moneybird hebt toegevoegd, kun je het banksaldo met behulp van een memoriaalboeking aanpassen.
- Als je nog helemaal niets in Moneybird hebt ingevoerd voor het betreffende jaar, dan kun je een beginbalans invoeren.
- Als je je boekhouding al wel gedeeltelijk in Moneybird deed, kun je een correctieboeking maken.
Met de beginbalans of de correctieboeking kun je het banksaldo dat je aan het einde van het vorige jaar had, goed in Moneybird zetten. Je kunt daarna het saldo op de balans van de huidige periode nog een keer controleren of het nu wel klopt.
Als je vorig jaar je boekhouding wel volledig in Moneybird deed, kun je op de balans van eerdere jaren naar het eindsaldo kijken en dit vergelijken met het jaaroverzicht van de bank. Zo kun je achterhalen in welk jaar het verschil is ontstaan. Als je in het jaar waarin het verschil is ontstaan de boekhouding volledig in Moneybird deed, kun je de informatie onder het kopje bij punt 1 hierboven gebruiken, maar dan voor het betreffende jaar.