Privébetalingen verwerken


Er zijn meerdere situaties waarbij je met een privérekening een aankoop gedaan hebt. 

  • Je hebt een privé-opname of privéstorting gedaan.
  • Je hebt een zakelijke aankoop met je privérekening betaald.
  • Je hebt een inkoopfactuur ontvangen, die een deel zakelijk en een deel privé is.

Privé-opnames en stortingen

Wanneer je een privé-opname of privéstorting doet, zie je dit terug als transactie bij het tabblad 'Bank'. Om dit op de juiste manier te verwerken, maak je via Instellingen > Bank een aparte rekening aan voor privé-opnames en stortingen.

Prive-opname of storting verwerken in je boekhouding

Na het aanmaken van deze rekening, maakt Moneybird afhankelijk van de rechtsvorm, automatisch de juiste categorieën voor je aan:

  • Voor een B.V. is dat een categorie 'RC Naam', die je zowel bij een opname als bij een storting kunt gebruiken om de transactie direct bij 'Bank' aan te koppelen.
  • Voor een eenmanszaak of V.O.F. worden een hoofd-categorie 'Privé Naam (kapitaal)' en de bijbehorende sub-categorieën 'Stortingen Naam' en 'Onttrekkingen Naam' aangemaakt. 
  • Heb je een storting gedaan vanaf je privérekening, dan gebruik je de categorie 'Stortingen Naam'. 
  • Wanneer je privékosten van je zakelijke rekening hebt betaald of als je een bedrag privé opneemt, gebruik je de categorie 'Onttrekkingen Naam'. 

Wanneer je deze categorieën gebruikt, heb je op de balans goed inzicht in het bedrag dat je privé in jouw bedrijf hebt ingebracht: dit is namelijk zichtbaar bij de hoofdcategorie 'Privé Naam (kapitaal)'.

Zakelijke aankoop privé betaald

Wanneer je een zakelijke aankoop privé betaald hebt, heb je hier wel een inkoopfactuur voor. Deze factuur hoort ook wel in je administratie thuis. Wanneer je deze factuur wilt verwerken, kies je bij het registreren van de betaling de aangemaakte privé-opnames/stortingen rekening. Omdat deze factuur privé betaald is, heb je hier geen transactie van. Moneybird zal je dus ook geen taak geven om deze factuur te koppelen aan een transactie.

Je kunt eventueel ook het bedrag van je zakelijke rekening overmaken naar je privé rekening. En de inkoopfactuur aan deze transactie koppelen.

Andersom kan ook, al komt dat minder vaak voor: je klant kan ook een zakelijk bedrag (de betaling van de door jouw verzonden verkoopfactuur) overmaken naar jouw privé bankrekening. Als je het geld dan niet doorboekt naar je zakelijke bankrekening, dan kun je bij de verkoopfactuur waarvan je het bedrag privé hebt ontvangen, een betaling registreren via de knop Registreer betaling > Privé ontvangen door Naam.

Gedeeltelijk zakelijk / gedeeltelijk privé

Als je een inkoopfactuur of bon hebt waar zowel zakelijke kosten als privé kosten op staan, kun je de inkoopfactuur/bon opsplitsen bij het invoeren. Je kunt het bedrag verdelen over (minimaal) twee factuurregels. 

  • Bij de privé kosten kun je de categorie 'Onttrekkingen Naam' kiezen en het btw-tarief 'Geen btw'.
  • Bij de zakelijke kosten kun je de kostencategorie selecteren waar je het bedrag in de resultatenrekening op wilt boeken en je kunt het btw-tarief kiezen dat van toepassing is.

Je kunt het ook later zelf (of door je boekhouder laten) corrigeren voordat de aangifte gedaan wordt. Als je het door je boekhouder wilt laten corrigeren, is het vaak handig dat je de bedragen op een aparte categorie boekt, zodat duidelijk is welke bedragen er gecorrigeerd moeten worden.

De video is opgenomen met de oude navigatie en komt niet geheel overeen met de werkelijkheid. Nieuwe video’s volgen!

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren