Investeringen en afschrijvingen
Om een investering en de afschrijvingen in Moneybird te boeken, heb je een aantal categorieën nodig. Deze kun je via Instellingen > Categorieën
vanuit de set 'Investering' toevoegen.
Bij de aanschaf zul je een factuur van de leverancier krijgen. Deze kun je in Moneybird invoeren via het tabblad Inkomend. Het enige dat je anders hoeft te doen dan bij “normale” inkoopfacturen is de categorie op de factuurregels. Je kunt de vaste activa categorie voor de investeringen selecteren.
Het bedrag van de investering wordt hiermee op je balans gezet.
Hoe verwerk je de afschrijvingen in Moneybird?
Je kunt de afschrijvingen met behulp van memoriaalboekingen op het tabblad Inkomend invoeren. In de memoriaalboeking heb je twee regels nodig:
- De vaste activa categorie 'Afschrijving sinds aanschaf', met een creditbedrag
- De kostencategorie 'Afschrijvingskosten', met een debet bedrag
Op je balans wordt de waarde van de investering lager:
De afschrijvingskosten worden in je resultatenrekening verwerkt:
Afschrijven in vaste gelijke termijnen
Als je in vaste gelijke termijnen afschrijft, kun je na het opslaan van de memoriaalboeking aangeven dat de boeking periodiek is. In de toekomst kan Moneybird dan automatisch nieuwe boekingen voor je klaarzetten voor de volgende afschrijvingen.
De video is opgenomen met de oude navigatie en komt niet geheel overeen met de werkelijkheid. Nieuwe video’s volgen!