Verschil in omzet in de resultatenrekening en export verkoopfacturen


Als de omzet op de resultatenrekening in Moneybird hoger is dan de bedragen die in de export van de verkoopfacturen staan, dan kunnen er meerdere oorzaken zijn. In dit artikel beschrijven we vier mogelijkheden.

Periodeselectie op de factuurregels

Als je gebruik hebt gemaakt van periodeselectie, wordt de omzet geboekt in de geselecteerde periode. Als de periode in twee of meer maanden valt, wordt de omzet evenredig verdeeld over de maanden. Als je bijvoorbeeld een factuur hebt met een datum in het vorige boekjaar, waarbij een periode is geselecteerd die (gedeeltelijk) in het huidige boekjaar ligt, dan is er in de resultatenrekening van dit jaar wel een bedrag meegenomen, maar zal de factuur niet in de export van de facturen van dit jaar staan. Dit kan ook bij een factuur uit dit boekjaar plaatsvinden, als je daarop een periode selecteert die (gedeeltelijk) in het vorige boekjaar ligt.

Om na te gaan of dit het geval is, kun je het beste de kolommenbalans bekijken via het tabblad Rapporten. In de kolommenbalans kun je de periode op het huidige boekjaar zetten. Als je de categorie 'Nog te factureren omzet' en/of 'Vooruitgefactureerde omzet' tegenkomt, dan is de periodeselectie gebruikt. Als er bij deze categorieën een bedrag in de eerste kolom (Beginbalans) of laatste kolom (Saldibalans) staat, is er een bedrag doorgeschoven tussen de jaren.

Negatieve inkoopfactuur met omzet

Als je een negatieve inkoopfactuur hebt toegevoegd op het tabblad Inkomend waarbij je hebt aangegeven dat het omzet is, zal het bedrag wel in de resultatenrekening worden gezet als omzet. Het bedrag zal niet in de export van de verkoopfacturen staan.

Om na te gaan of dit het geval is, kun je op het tabblad Inkomend de documenten van het huidige boekjaar langs gaan en kijken of je een negatief bedrag ziet staan. Als er een negatief bedrag is, kun je de betreffende factuur openen. Boven de factuurregels staat aangegeven welke categorieën er zijn geselecteerd op de factuurregels, je kunt dan kijken of dat een omzet-categorie is.

Transactie gekoppeld aan omzetcategorie

Als je bij het verwerken van banktransacties op het tabblad Bank een transactie gekoppeld hebt aan een omzetcategorie, of je hebt door middel van een memoriaalboeking omzet geboekt, is die omzet wel zichtbaar in de resultatenrekening. Er is dan geen verkoopfactuur voor in je export.

Om na te gaan of er sprake is van deze oorzaken, kun je het beste een specificatie van de omzetcategorie of omzetcategorieën in je resultatenrekening bekijken. Die vind je door op het tabblad Rapporten de resultatenrekening te openen en vervolgens te klikken op het bedrag bij de betreffende categorie:

  • Bij 'FAC', gaat het om een verkoopfactuur.
  • Bij 'TRA' gaat het om een banktransactie.
  • 'MEM' is een memoriaalboeking.

Externe facturen

Als je naast 'gewone' verkoopfacturen ook externe omzet geboekt op het tabblad Facturen, wordt die omzet niet automatisch meegenomen als je een export maakt van de verkoopfacturen.

Om na te gaan of dit van toepassing is kun je uiteraard op het tabblad Facturen het subtabje 'Externe facturen' raadplegen: ook daar kun je een export maken en de som van die omzet optellen bij de omzet die je hebt van de 'gewone' verkoopfacturen. 

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren