Openstaande facturen in de beginbalans

Met een beginbalans kun je de beginstand van je boekhouding invoeren. Het kan zijn dat je openstaande facturen (zowel verkoop- als inkoop) hebt met een factuurdatum die ligt voor de datum van de beginbalans. Bijvoorbeeld openstaande facturen uit december {prevyear} en je voert de beginbalans in op 31-12-{prevyear}. Je kunt de bedragen van deze facturen in de beginbalans verwerken.

Hoe verwerk ik openstaande facturen in de beginbalans in Moneybird?

Het totaalbedrag dat van je verkoopfacturen openstaat, kun je invoeren bij de categorie ‘debiteuren’. Het totaalbedrag van openstaande inkoopfacturen kun je invoeren bij de categorie ‘crediteuren’.

De precieze contacten (klanten/leveranciers) kun je niet invoeren in Moneybird. In het debiteuren- en crediteurenoverzicht op het tabblad Rapporten zie je de bedragen terug bij ‘onbekend contact’. Je kunt zelf, buiten Moneybird om, een overzicht bijhouden van de facturen waar het precies om gaat.

Op het moment dat je een betaling ontvangt voor openstaande facturen, kun je de transactie op het tabblad Bank boeken op de categorie ‘debiteuren’. Het kan voorkomen dat je geen suggestie krijgt voor ‘debiteuren’ bij het verwerken van de transactie. Je kunt de categorie dan zelf opzoeken door (een deel van) de naam van de categorie in te typen in de zoekbalk in het schermpje met de suggesties.

In het debiteurenoverzicht wordt het bedrag bij ‘onbekend contact’ dan verlaagd. Vergeet niet om de ontvangen betaling ook in je eigen overzicht te verwerken.

Voor betalingen die je doet aan leveranciers kun je dezelfde werkwijze gebruiken. Alleen selecteer je de categorie ‘crediteuren’ bij de transactie via 'Bank'.

Selecteer de categorie Crediteuren bij de transactie

Lees meer informatie over de beginbalans op onze website.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren