Financial lease auto in je administratie verwerken


In dit artikel gaan we er vanuit dat de auto volledig zakelijk is en dat je de auto in termijnen moet afschrijven. Je kunt via het tabblad Inkomend de inkoopfactuur inboeken voor het volledige bedrag. Je kunt in de inkoopfactuur een balanscategorie selecteren in plaats van een kostencategorie. Via Instellingen > Categorieën kun je de juiste categorieën toevoegen, vanuit de set 'Auto van de zaak'.

De betaling van de inkoopfactuur kun je in twee delen verwerken:

  1. Als je een deel meteen zelf hebt betaald, kun je de transactie daarvan via het tabblad Bank rechtstreeks aan de inkoopfactuur koppelen.

  2. Voor het deel financial lease kun je bij de factuur klikken op Registreer betaling > Verrekenen met balanscategorie. Op het volgende scherm kun je de gewenste categorie selecteren, het gewenste bedrag en de betaaldatum instellen en klikken op 'Opslaan'.

Op het moment dat je een leasetermijn betaalt, kun je de transactie in twee delen splitsen: de aflossing en de rente. Beide bedragen kun je rechtstreeks aan de bijbehorende categorieën koppelen. Als de auto in termijnen afgeschreven moet worden, kun je voor de afschrijvingen ook memoriaalboekingen maken. Twijfel je over de boeking? Dan kun je dit het beste even overleggen met je boekhouder.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren