Categorie aanpassen, deactiveren of verwijderen


Als je een categorie niet meer nodig hebt, kun je de categorie verwijderen (prullenbakje) of deactiveren. Eén van deze opties vind je bovenaan het scherm met de instellingen van de categorie.

Welke optie beschikbaar is, hangt af van of de categorie al gebruikt is bij een boeking. Is de categorie al gebruikt, dan kun je hem deactiveren. Deactiveren zorgt er voor dat je de categorie niet kunt selecteren bij nieuwe boekingen, maar bestaande boekingen blijven bestaan. Is de categorie nog niet gebruikt, dan kun je hem verwijderen door op het prullenbakje te klikken.

Sommige categorieën heeft Moneybird standaard nodig voor je boekhouding. Deze categorieën kun je niet verwijderen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan ‘debiteuren’, ‘crediteuren’, ‘te betalen btw’ en ‘te vorderen btw’.

Bestaande categorieën wijzigen

Bestaande categorieën kunnen gewijzigd worden. Hierbij zijn dezelfde onderdelen beschikbaar als bij het toevoegen van een losse categorie. Maar het is niet altijd mogelijk om alle instellingen aan te passen. Hieronder vind je een overzicht van wat je in welke situatie kunt aanpassen:

  • De naam van je categorie kun je aanpassen als de categorie is aangemaakt als ‘losse categorie’.
  • De bovenliggende categorie kun je aanpassen als de categorie is aangemaakt als ‘losse categorie’.
  • Een RGS-code kun je aanpassen door een andere categorie te selecteren uit de lijst. Bij categorieën die door Moneybird zijn aangemaakt, raden we aan om het niet aan te passen.
  • De grootboekcode kun je altijd aanpassen.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren