Categorie toevoegen
In Moneybird gebruiken we de term 'Categorieën' in plaats van grootboekrekeningen. Je kunt op je factuurregels categoriseren, zodat al je verkopen en inkopen juist in de rapporten worden verwerkt. Op die manier hou je inzicht in je inkomsten en uitgaven. Als je je aanmeldt zet Moneybird automatisch de juiste categorieën klaar op basis van je rechtsvorm. Dit wordt gedaan aan de hand van het KVK-nummer wat is ingevuld in jouw administratie. Het maakt het niet uit of je een eenmanszaak of een BV hebt, je kunt Moneybird gebruiken voor beide rechtsvormen.
Toevoegen vanuit standaard verzameling
Via Instellingen > Categorieën
kun je bovenaan de pagina via 'Toevoegen' nieuwe categorieën aanmaken. Je voegt categorieën voor de resultatenrekening en de balans toe vanuit een standaard verzameling.
Deze categorieën zijn op basis van het Referentie GrootboekSchema (RGS). RGS is een grootboekrekeningschema dat gebaseerd is op een gestandaardiseerde codering van financiële gegevens. Met RGS wissel je makkelijk gegevens uit met andere softwarepakketten. Alle categorieën binnen een administratie moeten een RGS 3.5-code hebben gekoppeld.
We raden aan om categorieën aan te maken vanuit de standaard verzameling omdat daar de meestgebruikte categorieën al tussen staan. Zoek je toch een andere categorie specifiek voor jouw bedrijfsvoering? Dan kun je deze als losse categorie toevoegen op basis van het RGS.
Overzicht van actieve categorieën
Wanneer je naar de instellingen van de categorieën gaat, krijg je een overzicht van de categorieën die actief zijn in je administratie. Het overzicht is opgedeeld in de categorieën voor de resultatenrekening (omzet en kosten) en de categorieën voor de balans.
Afhankelijk van de categorie is ook het mogelijk om categorieën aan te passen, deactiveren of verwijderen.